Hantera en mytoman?

Mer
11 år 5 månader sedan #533911 av Gnagarbagaren
Jag har en vän som är väldigt duktig på att komma på saker. Självklart får ju h*n alla att tro på det som sägs och jag vet inte om personen själv tror på det. Vi som varit när personen i några år har ju lärt oss vad som är sant och inte, men det känns ju inte bra för någon att lyssna på allt. Jag sitter mest och undrar hur man ska göra, ska jag säga till att "nu vet du att du hittar på igen" eller ska jag bara sitta tyst och lyssna? Jag vill ju bara hjälpa och inte stjälpa.
Mer
11 år 5 månader sedan #533914 av Melun
Svar från Melun i ämnet Hantera en mytoman?
Friskt vågat, hälften vunnet..
Mer
11 år 5 månader sedan #533917 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Hantera en mytoman?
Livlig fantasi. Det är väll inget fel att ha det? En mytoman ljuger inte för egen vinning eller i ett manipulativt syfte. Individen skadar liksom ingen.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 5 månader sedan #533926 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hantera en mytoman?
De mytomaner jag har stött på, har varit skrytsamma och överdrivit vissa betydelser. Dem kan även vara ganska manipulativa och rättfärdiga sin egen betydelse jämfört med andras, de kanske inte ljuger direkt, men kommer med halvsanningar. Men jag skulle vilja säga, att de lider av normal narcissism, kan man säga, för det är verkligen normalt att ha en ego! Jag tror du hjälper mest personen, om du säger vad du tror, men då kan dem bli förbannade, men det är en risk man får ta!

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 5 månader sedan #533949 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hantera en mytoman?
Det kan inte vara vanföreställningar? Om det är vanföreställningar är det nästan omöjligt att korrigera genom att samtala. Säger man emot blir de ofta arga och det bästa kan vara att säga att andra kanske ser annorlunda på saken.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 5 månader sedan #533958 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hantera en mytoman?
Om en vanföreställning kan vara att man uppförstorar på ett skrytsamt sätt, så låt gå? Men en vanföreställning bygger annars på hallucinationer och illusioner, och man bygger upp en principiell ordning på att man blir liksom serverad mot sin vilja, ngt man inte kan hantera utan det byggs upp chockverkan som kan återkomma gång efter annan. Så en vanföreställning enligt den principen kan inte en mytoman ha, tror jag? Man kan ju egentligen fundera på om man nämner ordet skryt, kan det då tolkas avundsjuka? Men skryt som återkommer i det oändliga, måste väl vara sjukt tycker man, men det vill dem inte erkänna? Men en brasklapp, en mytoman, behöver inte vara sjuk i den bemärkelsen!

Vars är världen på väg?