Hantera en mytoman?

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 6 månader sedan #534006 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hantera en mytoman?
YES! That´s it!

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 6 månader sedan #534123 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hantera en mytoman?
Jag har aldrig läst att det går att bota mytomaner, så det bästa är nog att lyssna och låta han prata på. De som känner honom väl vet nog att det inte går att lita på vad han säger. Om man blir less så får man väl prata mycket själv istället för att slippa lyssna på hans historier.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 6 månader sedan #534131 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hantera en mytoman?
Man kan fråga om sanningshalten stämmer enligt mytomanens utsaga, när man tillsammans träffar på en bekant till denne. Men problemet är att mytomanen tror det handlar om avundsjuka och inte sunt förnuft. Det är som Geta säger, dem gör sig oövervinnerliga ibland. Men jag tror man kan få en mytoman att tagga ner sig, det tror jag absolut! Det kan handla om falsk självförtroende, och oförmåga att låta bli och skrodera vilt.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 6 månader sedan #534133 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Hantera en mytoman?
Jocke,

Nej, det gör det inte. Det handlar om inget självförtroende alls. Som gör att individen känner sig tvingad att hitta på saker för att bli accepterad. Det är en ond cirkel för ju mer man ljuger desto mindre omtyckt blir man. Man får öknamn och blir ökänd osv. Folk ser på dem som ett skämt. Därför kan en mytoman bli både arg och ledsen när man konfronterar dem. För det är som att säga till individen att denne är värdelös.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 6 månader sedan #534140 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hantera en mytoman?
Ja, men de minst två mytomaner jag har stött på, har ett behov av att hävda sig, har det med dåligt självförtroende att göra? Och man kan fråga på ett snyggt sätt, utan att förödmjuka personen ifråga. Men det är också mycket insinuationer från deras sida, mycket underförstått. Men dem kan vara trevliga på ett annat sätt, det är det som är det konstiga?

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 6 månader sedan #534143 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Hantera en mytoman?
Allt behov av att hävda sig själv grundar sig i sund narcissism och en osäkerhet man försöker råda bot på genom bekräftelse. Och alla människor ljuger. Även heliga sådana. Det finns inte en individ på planeten som alltid talar sanning. Så varför skulle det vara konstigt att en mytoman skulle vara trevlig? Mytomani är för övrigt ingen diagnos eller sjukdom. Det kan dock vara bakomliggande faktorer som bipolär och paranoja.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻