Lever fortfarande Sigmund Freuds Psykoanalys?

Mer
11 år 3 månader sedan #554289 av LeoK
Hej, igen

Har läst Graatass inledande post om igen några gånger. Den är insatt och har ett brett perspektiv på Sigmund Freuds inverkan på den mentala världen efter honom. Fick dessutom en underlig "flash back". Oj, jag har ju läst ett antal av de böcker han nämner i sin post. (Jag nämner Graatass i tredje person - även om du läser detta.) Det kändes både ögonöppnande och lite märkligt, utan att nämna hur, att känna igen dessa böcker - ur ett Freudianskt perspektiv. Även om Sigmund Freud är en del av respektive författares inspiration eller idé, av ett flertal källor.

Graatass, Tack, för din relativt korta sammanfattning, men varierande text om "Sigge".

Freud verkar, "det var som attan" (ursäkta kraftspråket), fortfarande leva - när man tänker efter, egentligen.

LeoK
Mer
11 år 3 månader sedan #554308 av LeoK
Hej, Helan

Symboler och symbolik är som jag känner till i Freuds teorier främst kopplade till "drömtydning" som nämndes tidigare. Att Jung, en av Freuds efterföljare, använde symboler även utanför drömmarna - är Jungs vidare tolkningar av sin lärare - Freud.

Symboler och symbolik är ibland bra och ibland dåliga. Men verkligheten är sann. Som du, Helan, säger. Men handlar inte Freud om svårigheter, och om den inre tolkningen av dessa "svårigheter"? Som blir till symboler. - Freud var inte dum, han var en forskare i det inre - på sin tid. - Och i drömmarna är ju symboler en viktig del av drömmarna. Det borde du hålla med om - om du tror på drömmar, vill säga. Om inte, så förstår jag din skepsis på symboler.

Bara det att vi skriver dessa inlägg här i denna tråd - bevisar att Freud betydde något då. Som blandades in den vidare psykologin och psykiatrin. Självklart. Titta bara på alla "Smileys" till höger om redigerings ramen du skriver i. :mrgreen:

LeoK
Mer
11 år 3 månader sedan #554475 av Geta
Det är sällan som haschrökning är på tapeten på Viska.
Mer
11 år 3 månader sedan #554497 av LeoK
Hej, Helan, Geta, m fl

Haschrökning kan orsaka schizofreni eller snarare psykoser som har svårt att gå över - om det är det du, Helan, menar? Dvs man kan inte få schizofreni men fastna i dess symptom, dvs i praktiken verka vara schizofren. Helan, om du misstänker att du fått denna symptom så bör du tala med både somatisk och psykiatrisk läkare.

Problemet med psykiatriker är att dom ibland, vissa, har tendenser att utöva psykiatri mer än att använda psykiatri som vårdmetod. Om du förstår vad jag syftar på? Psykiatri är faktiskt 50 % tro eller mission (typ missionärer i Afrika) och 50 % vetenskap, främst då enbart alla piller dom skriver ut (utan att veta vad pillren egentligen gör) som faktiskt fungerar, dock med en mängd tråkiga och ibland farliga biverkningar. Så i praktiken verkar psykiatrin av idag mest skyffla piller som ger biverkningar och vara en del av den statliga och industriella maktutövningen. (Vem, vilka, står bakom denna tro och maktutövning?) För vetenskap är psykiatrin av idag inte. Det är alla insatta helt överens om. Alla insatta håller skenet uppe - för trots allt så fungerar pillren till en viss del. Det är det enda som psykiatrin har.

Sigmund Freud, däremot, vore en väg att bryta denna religiösa smet som psykiatrin av idag sitter fast i. Och, håll i er nu, det verkar vara som om makten, staten, kapitalet och industrin, inte vill försöka bryta denna "joint" av religiös övertygelse. Ekvationen här är knepig och man villar ganska lätt bort sig mot alla som tror, av både goda och onda människor.

LeoK
Mer
11 år 3 månader sedan #554536 av LeoK
Hej, alla

Lite barskt kan man kontra med: "- Om man "jointar" får man stå för konsekvenserna."

LeoK
Mer
11 år 3 månader sedan #554747 av LeoK
Hej, alla

Folk odlar Hasch och Marijuana både privat och för försäljning i stor eller mycket stor skala. Dvs det har blivit "maffia" om man odlar och säljer i större omfattning. Goddag "Maffia", kan jag svara. Tre rättegångar just nu mot 3 industri- liknande cannabis tillverkare i Sverige.

Sen får psykiatrin ta smällarna. Helan är överbevisad. That's it.

OK, ska vi tala "Sigge" nu..??

LeoK