Lever fortfarande Sigmund Freuds Psykoanalys?

Mer
11 år 3 månader sedan #555517 av LeoK
"In The Center Cannot Hold, Elyn Saks discusses frankly and movingly the paranoia, the inability to tell imaginary fears from real ones, and the voices in her head insisting she do terrible things, as well as the many obstacles she overcame to become the woman she is today. It is destined to become a classic in the genre." Recension på Adlibris hemsida

Hon verkar, enligt den korta recension jag läst, haft kraftiga röster och "demoner" i sitt handikapp. - Uppenbarligen på 60 talet i USA var psykoanalys ansedd som negativ mot denna form av svårigheter. Kanske har åsikterna ändrats om att kunna använda psykoanalys, bl a med denna bok av henne.

Att röster och "demoner" skulle kunna behärskas med denna form av terapi är faktiskt uppseendeväckande. Boken kan visa på hur det kanske kan gå till. Dessutom använder hon tydligen medicin vid sidan om, så helt medicinfri blir man kanske inte med terapi.

LeoK
Mer
11 år 3 månader sedan #555519 av björk
LeoK ovan,

Vissa Case-Mangers som bedriver kognitiv beteende terapi kör ju med
strategin "Penetrera avgrunden till den klippsats" Du befinner Dig I..

Ganska löjligt resonemang kanske :?: :tänk
Mer
11 år 3 månader sedan #555565 av LeoK
Som om man befann sig på en "klipphylla"... Bilderna är många av schizofreni, kan tyckas.

Så vad är bäst behandling?

Psykodynamisk + medicin. (+ Psykiatriker som hjälper med medicin.)
Psykoanalytisk + medicin. (+ Psykiatriker som hjälper med medicin.)
Bara medicin + psykiatriker som bara talar medicin och medicinnivåer. (Vilket jag har.)

Och, vad är egentligen skillnaderna mellan dessa?
Finns det andra metoder som kan vara bra?

LeoK
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 3 månader sedan #555567 av Jocke
Jag tror på psykodynamiskt + medicin! Men mera åt det dynamiska hållet, där vissa etapper avlöser varandra stegvist. Tror inte på den raka uppåtstegringen, för ibland behöver vi även minus för att utvecklas.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 3 månader sedan #555574 av LeoK
Läste lite på Wiki om Psykodynamisk gentemot Psykoanalytisk terapi.

Den psykodynamiska är byggd på den psykoanalytiska, dvs den analytiska kommer först och är skapad av Freud. Vidare kan sägas att strikt psykoanalytisk terapi faktiskt kräver att patienten "ligger ned" och "berättar" för en "terapeut". Förmodligen är det olika om terapeuten kräver att man ligger ned när man berättar.

Strikt psykoanalytisk terapi ska låta patienten, berättaren, komma i kontakt med de undermedvetna konflikterna och problemen. Om det undermedvetna mår bra så behöver man inte terapi, tydligen. Utan det är när det uppstår konflikter som Freuds olika teorier läggs på de undermedvetna strömningarna. Vilja och medveten handling var något som Freud inte behandlade. Där träder den nyare Kognitiva terapin in i stället som komplement.

Många menar att det inte går att särskilja psykodynamisk och psykoanalytisk terapi eller att i modern psykiatri är psykodynamisk terapi en paraply- benämning som psykoanalysen ingår under. Eller, att, om man ligger ner och berättar är det psykoanalys, och sittandes blir berättelsen psykodynamisk terapi. Det kan verka "flummigt" med dessa olikheter. Själv skulle jag inte vilja ligga ned och berätta, möjligen sittandes. Det förklarar kanske dessa två begrepp, dynamisk och analytisk psykoterapi.

Dvs, väljer du stolen eller soffan...??? Jösses, va' knepit.

LeoK
Mer
11 år 3 månader sedan #555575 av Geta
Har suttit upp när jag gått i terapi- mittemot terapeuten. Kan tänka mig att det kan vara skönt att i liggande ställning inte ha ögonkontakt med terapeuten.