Lever fortfarande Sigmund Freuds Psykoanalys?

Mer
11 år 3 månader sedan #554879 av LeoK
Hej, alla

Anledningen till att jag har fastnat lite i denna tråd är att jag vill lära mig lite mer om Freud. Graatass' inledande post var en bra beskrivning, både tror och tycker jag, om Freud. Jag är inte alls "lite" insatt i psykologi och psykiatri - tvärtom jag har "pluggat" psykologi och psykiatri i mer än 20 år - bl a som aktiv medlem i RSMH. Läst, studerat och funderat.

Själv har jag tidigare, för ca 15 år sedan, varit lite frågande inför Freud, därför lade jag inte ner så mycket tid på hans 1800 -1900- tals teorier. Den forskare som blev min början på läsandet i psykologi/psykiatri för ca 20 år sedan blev Carl Gustav Jung. Och jag visste att Jung var lärjunge till Freud. Att sedan Jung bröt med Freud och ett flertal av hans teorier kunde jag då notera - men inte förstå fullt ut. Det var ju två giganter som spekulerade - jag var ju bara åskådare, iakttagare till deras olika vägval.

Jag har alltid varit mer kunnig om Jung, då jag speciellt läste delar om hans idévärld. - Det som trots allt är intressant med Freud, är att Freud var starten hos många högt begåvade och insatta forskare och teoretiker om vårt psyke. Freud är och förblir starten på något som kan bli till något. Freud sa saker, som inte alltid stämmer men, han fick många att börja den långa och mödosamma vägen som "Psyke" fortfarande vandrar. - Under, ibland brinnande sol, ibland kallt disigt regn, ibland blixtrande buller och ibland, någon enstaka gång, under en sval och stilla himmel. Freud, kan sägas, släppte ut "Psyke" på denna snåriga väg att vandra.

Och, för att anknyta till realiteter, den verkliga världen, någon eller några vill hindra "Psyke" - att vandra. Hindra "Psyke" att bara gå och strosa omkring. Det är detta märkliga fenomen eller mysterium som Freud verkligen har, utan att själv sökt svaret på detta beteende, varit en innovatör för metoderna och modellerna för att kunna gripa de som hindrar "Psyke" att vandra fritt på denna jord. Detta är en iakttagelse som kanske bara "Psyke" har gjort - detta "blockerande". - Och det krävs nya forskare som med nya modeller, eventuellt med lite av Freuds idéer, kan med fräscha ögon se alla dessa "stopp-bockar". Vad vill dom? Varför gör dom så? Vad ligger bakom detta destruktiva beteende att i många lägen hindra, störa, oroa, hota, riva ner, omstrukturera, utan egentlig orsak?

Det finns modeller men det finns nästan ingen längre som orkar eller vågar söka. - Jag personligen tror att alla dessa "stopp-bockar", år 2013, nu finns, inom, Polisen, Militären, Staten (statsförvaltningen), skolan, försäkringskassan, på, Konsum, ICA, biografer, torg, gator, köpcentra... Något har blivit fel - Freud, Jung, m fl är vägen att hitta modeller som förklara detta på ett filosofiskt, vetenskapligt och psykologiskt sätt. Det har blivit fel på "Psykes" fria vandring.

Beviset för detta beteende är iakttagelse - svaret finns hos Freud och hans lärjungar. Detta är vad jag ser. Ser du...???

LeoK
Mer
11 år 3 månader sedan #554931 av LeoK
Hej,

Inlägget innan blev så pass bra att jag själv inte kan låta bli att "pusha" för det.

LeoK
Mer
11 år 3 månader sedan #555316 av Admin1
Läs artikeln som Elin Saks, som både är professor och har schizofreni, har skrivit. Hon berättar att hon gått i psykoanalys och hon tycker att hon förbättrats av den. Hon använder också Clozapine, vilket tyder på att preparatet knappast kan ha en generellt zombiefierande effekt när man kan jobba som professor.

www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... i#comments
Mer
11 år 3 månader sedan #555345 av björk
Detta Är ett klart bra preparat helt enkelt.. :tänk
Mer
11 år 3 månader sedan #555404 av LeoK
"Although I fought my diagnosis for many years, I came to accept that I have schizophrenia and will be in treatment the rest of my life. Indeed, excellent psychoanalytic treatment and medication have been critical to my success. What I refused to accept was my prognosis." Elyn Saks

Saks har tydligen kunna genomgå en framgångsrik psykoanalys. - Hur och genom vem framgår inte direkt. Enligt vilka teorier vet vi heller inte riktigt enligt artikeln på engelska i NY Times. Men "Soffa", "Psykolog" och "Berättelse" borde vara den metod som menas. Dvs Freuds grundläggande modell med att lyssna på patientens berättelse. Hon var tydligen dessutom helt bestämd på att "bli frisk", "att kunna fungera", trots alla besked om motsatsen.

"But the work piece — using my mind — is my best defense. It keeps me focused, it keeps the demons at bay. My mind, I have come to say, is both my worst enemy and my best friend."

Hur Elyn Saks använder sitt arbete för att förbli fokuserad och hålla "Demonerna" på avstånd. Hon är tydligen nu Professor i Juridik i Kalifornien. Mycket av den terapi som hon genomgått har troligen utövats i starkt samarbete med terapeuten. - Kanske är det en viktig förklaring till det goda resultatet. Vi vet inte riktigt hur hon lyckades. Det är mycket som ska stämma i terapin, i psykoanalysen. Kanske Freud bidrog trots allt. Men vi får heller inte glömma - lyckan är en färskvara, och så även vår mentala förmåga.

LeoK
Mer
11 år 3 månader sedan #555488 av Admin1
Elyn Saks har skrivit en bok om sig själv och sin sjukdom The Center Cannot Hold: My Journey Through Madness som finns på Adlibris.
www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1401309445
På 60-talet undersöktes psykoanalys mot schizofreni och då såg man en försämring istället för förbättring.