Anna Odell revival

  • trance
  • Besökare
  • Besökare
10 år 7 månader sedan #608562 av trance
Svar från trance i ämnet Anna Odell revival

Cosmos skrev: Det är rätt typiskt att virrpannor som Odell får sådan uppmärksamhet medan verkligt begåvade författare och musiker aldrig ens kommer i närheten av någon super trouper.


men snälla... låt inte så jävla bitter även om du är det. jag är trött på gnäll och bitterhet. jag antar att just du råkar vara en av de förbisedda musikerna/författarna?

jag respekterar din åsikt om du har sett hennes nya film. har du det?
Mer
10 år 7 månader sedan #608598 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Anna Odell revival
Cosmos, du och jag verkar vara i samma ålder, nästa år har jag varit "sjuk"med diagnosen Schizofreni i 40 år och jag är nyss fyllda 63 och då frågar jag osökt chans på dig!??
Året jag slutade skolan, var det första utan att det var obligatoriskt med censorer som testade elever, med andra ord examen utan studentexamen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
10 år 7 månader sedan #609352 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Anna Odell revival

trance skrev:

Cosmos skrev: Det är rätt typiskt att virrpannor som Odell får sådan uppmärksamhet medan verkligt begåvade författare och musiker aldrig ens kommer i närheten av någon super trouper.


men snälla... låt inte så jävla bitter även om du är det. jag är trött på gnäll och bitterhet. jag antar att just du råkar vara en av de förbisedda musikerna/författarna?

jag respekterar din åsikt om du har sett hennes nya film. har du det?

Nix har inte sett hennes film, har bara hört att hon befinner sig i varje bild i varje scen så det är därför jag kallar det för ego-projekt.

Okänd kvinna var också ett ego-projekt. Jag är rätt trött på de här snörvlande navelskådarna som driver en tes om att allt är någon annans fel.
Jag säger bara: Maria Sveland. Som kämpar mot en oförstående värld där hennes behov inte går i första rummet. I brist på annat att säga så skriker hon 'gubbslem' åt och om sina motståndare.

Anna Odell är precis samma typ, fast på ett annat område.

Nej, så gammal som 63 är jag inte, men jag tror att de införde, d v s avskaffade studentexamen, gymnasieskolan, lite som man ville eller av praktiska skäl vid olika tidpunkter. Där jag bodde avskaffades det gamla gymnasiet 1971, men det berörde inte eleverna som hade börjat gymnasiet 1970 och alltså skulle gå ut 1973. Själv började jag gymnasiet 1971 och då var vi alltså den första kullen utan studentexamen.

Att jag har en uppfattning om att de flesta kultur- och mediamänniskor är riktiga nollor, har inte speciellt mycket med mig själv att göra. Jag kom in på den utbildning jag ville och jag har jobbat inom det område jag har velat. I stället handlar det om att den allmänna atmosfären i Sverige är kvävande för den som är begåvad. Det finns ett kunskaps- och akademikerförakt i Sverige. Tillsammans med Jante och avundssjuka är det väldigt svårt att tränga igenom denna anti-intellektuella mur och kultur. Du måste vara anhängare av "likhetssyndromet": allt som står upp och sticker ut ,ska huggas av för att skapa Utopia.

Bitterhet ligger inte för mig. Det skulle du förstå om du träffade mig.
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
10 år 7 månader sedan #609381 av trance
Svar från trance i ämnet Anna Odell revival
det där håller jag inte heller med om. svenskar älskar att prata om hur repressivt och jante det är i sverige. själv har jag gedigen erfarenhet av andra kulturer och mentaliteter och jag måste säga att jag har aldrig varit i ett land som uppmuntrar till individens frihet och till tolerans och förståelse så mycket som det svenska samhället.

innan jag fick de här erfarenheterna tyckte jag precis som dig cosmos. jag älskade att gnälla och klaga på sverige. "buuhuu, vi har så dålig kultur här, vi har ingen kontakt med vår historia, vi är så rasistiska, vi är så enformiga, vi är så tråkiga och tysta" osv.

nu har jag sett så pass mycket av världen, haft så många möten med människor som förändrat mitt liv, och upplevt så mycket elände i olika länder att jag måste säga att jag är väldigt glad och nästan lite stolt över att vara född i sverige. sverige är ett land man aldrig behöver ha tråkigt i, det bor folk från hela världen i sverige och det finns en massa olika livsstilar och kulturer som lever sida vid sida.

och då har jag upplevt väldigt mycket elände i sverige också, det kan jag lova. ändå tycker jag att sverige är det absolut friaste och mänskligaste landet av alla de länder jag levt i.

jag är väldigt nyfiken på anna odells nya film, jag önskar jag kunde se den så snart som möjligt. enligt SR satt varenda person i publiken kvar tills filmen var slut på visningen i Venedig, vilket tydligen ska vara väldigt ovanligt på Venedigs filmfestival, där halva publiken brukar lämna visningen mitt i.

jag kommer ihåg när jag såg hennes omtalade Okänd kvinna, och jag minns hur mycket den påverkade mig. oerhört gripande! det är så konst ska fungera - den ska beröra och göra skillnad i människors liv.
Mer
10 år 7 månader sedan #609385 av Geta
Svar från Geta i ämnet Anna Odell revival
Det har jag också undrat över varför Sverige och svenskarna brukar utmålas i så dålig dager av svenskarna själva?
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
10 år 7 månader sedan #609397 av trance
Svar från trance i ämnet Anna Odell revival
ja det är en bra fråga. om sverige nu är så hemskt och eländigt, varför kommer folk från hela världen och vill bosätta sig här?