Nu ska jag börja preppa!

Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1083207 av Nissegossen
Atropin spruta skall finnas i en svensk soldats benficka kommer inte ihåg höger/vänster där också första förband. Atropin är mot stridsgas.

Det är i det läget bråttom kör genom byxorna utlös den det går automatiskt bara tryck i mot låret och knappen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1126625 av Utomjordingen
Strömmen har gått här i kommunen, varit utan ström snart i 2 timmar, så jag har fyllt på med vatten i mina vattentank. Min Surface 3 Pro dator fungerar exakt 2 timme och 58 minuter till. Min stationära mobil klarar nån timme till, sen är batteriet/strömmen slut - men jag har Powerbank så jag kan ladda datorn i alla fall. Sen har jag tagit fram mina spisbränsle flaskor om det skulle bli kallt i lägenheten så jag kan tända öppna spisen för värmens skull men än så länge är värmen ok - har + 21 grader just nu. Nåt mer att tänka på? Jo, jag har ju pellets till min campingkök ut i fall att jag måste laga mat, göra kaffe, ladda USB prylar och sånt. Har även tagit mat och sånt från kylskåpet och lagt dom i en kylväska med kylklamp. Har massa kylklamp i frysen så frysen håller sig kall i några timmar till.

Annars, nåt mer jag behöver tänka på?
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1126642 av Utomjordingen
Glöm det nu för nu kom strömmen tillbaka! Annars, aldrig förut varit med om att det nästan skulle ta två timmar för strömmen att komma tillbaka hit hem.

Ja, ja - det var en kul övning i alla fall! :)

Vad lärde jag mig av detta utan ström i 2 timmar?

1. Jo, att jag skulle behöva ha en kylbox till som gärna är större.

2. Sen kanske man ska köpa elverk i alla fall som jag hade tänkt från början?

3. Att jag måste någon gång köpa en batteridriven bärbar Tv som jag skulle ha gjort för länge sen men som aldrig hade blivit av.

4. Kanske behöver jag köpa fler flaskor spisbränsle också?

5. Den här datorn klarar av med Internet cirka 5-6 timmar batteri men när jag någon gång i år köper Surface Pro 6 dator så ska Surface Pro 6-batteritid: Upp till 13,5 timmar - så det blir bättre sen.

6. Sen lärde jag att min stationära mobil inte går att ladda via USB utan det är en vanlig sladd = nackdel. Men så har jag fler mobiler med USB laddning som jag inte använder för tillfället så det är lika bra att ha dom sparade.

Nåt mer jag har lärt mig?

Jag har mål att min preppa Back Up Plan B ska vara klar någon gång i år. Ser i mina Filofaxer att det kommer kosta mig runt 40 tusen kronor och då har jag inte räknat med en ny dator med massa tillbehör som också kommer att kosta mig runt 40 tusen kronor. Sen har jag min hobbyverksamhet som jag också vill tänka på och kommer att kosta mig runt 40 tusen kronor där med. Så allt som allt kanske går på runt 120 tusen kronor. Sen ska man leva också under tiden med lägsta sjukersättning... Ja, det är frågan om det kommer att gå? Jo, det kommer att gå men allt blir kanske inte riktigt klart i år utan det kanske tar två år i stället för ett år. Fan, att man aldrig kan vinna en storvinst på spel... .
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1126693 av Nissegossen
Vill säga att om strömmen gått, går inte pumparna som fyller vattentornet med vatten och om man bor i en villa så stannar cirkulationspumpen där kan man ha ett bilbatteri och en omvandlare till växelström och skulle det bli långvarigt utan ström bör man tänka på innan det blir nollgradigt inomhus måste man tappa ur allt vatten ur värmeelementen och allt övrigt vatten i huset, annars blir det is i rören och när värmen sedan kommer tillbaka läcker allt och i princip totalförstör huset.

Utan ström, låt frysen vara, öppna inte dörren dit, då håller frysen kallt upp till ett dygn, öppnar du dörren har du ingen säkerhet alls på frysen och i sammanhanget, spola inte på toa, tanken med vatten, det är rent och går att dricka om man inte har vatten. Är det långvarigt kan kommunen gå ut med ett VMA de gör de via hesa fredrik då sätt på radion och lyssna på instruktionerna.

Ja, har man badkar fyll det med kallvatten och du kan dricka det vattnet.

Läs på, detta är viktigt
www.civil.se/wp-content/blogs.dir/142/fi...frg-ar-du-beredd.pdf
Varje människa har en energi motsvarande en 100 watts lampa. Är ni flera samsas under soffbordet täck över med filtar där kan ni hålla värmen tillsammans. Ta över er täcken klä er varmt och ligg tillsammans.

I alla lägen kommer inget vatten i kran, lämna dem då inte öppna oavsett vad det beror på. Ni kan gå hemifrån utan att det kommit vatten. När så vattnet kommer tillbaka och ni inte är hemma, blir det an vattenskada både i egen lägenhet och alla under. Kostsamt för den som gjort det.

I alla lägen kommer inget vatten i kran, lämna dem då inte öppna oavsett vad det beror på. Ni kan gå hemifrån utan att det kommit vatten. När så vattnet kommer tillbaka och ni inte är hemma, blir det an vattenskada både i egen lägenhet och alla under. Kostsamt för den som gjort det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 månader sedan #1130208 av notwoodstock
Jag har UPS till min stationära dator, vilket dels gör att den snyggt stänger ner vid strömavbrott, (Måste ju testas ibland, förstås.) dels kan man ladda mobiler med vanlig sladdanslutning, eller USB.

Sedan har jag bilbatteri 12V, 38 Ah, som jag laddar någon gång. Det kan jag också vid strömavbrott bl.a ladda mobiler från.
Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1130218 av Nissegossen
Har strömförsörjningen till en gammal komradio den ger laddströmmen till ett bilbatteri, men kan inte ladda ett bilbatteri med den. Då får jag/man sätta dit en spärr, så det inte blir för mycket då det förstör ett bilbatteri utan.

Om du har hus och strömmen går kan du köra cirkulationspumpen med batteri annars om den inte går blir det kallt i huset och det kan du frysa inomhus och du måste tappa ur allt vatten som finns i huset.

Bor du på landet och skall välja värmepanna, köp då en modern ved och pelletspanna, den kräver bara tillsyn en gång om dan, den är den bästa ur ekonomisk synpunkt.

Min far köpte ny villapanna en kombinations panna då den går att elda med alla bränslen, för villapannor. Min svåger som på 60-talet byggde huset där familjen hans bodde, han lyssnade inte på min far. Kärnkraften gjorde att han tyckte en elpanna var bäst pga billig el. Han var tvungen att byta panna då det var övertro på kärnkraften och elen blev för dyr.

Jag har ärvt farsans tänk där

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Admin1.