Nu ska jag börja preppa!

Mer
5 år 2 månader sedan - 5 år 2 månader sedan #1130504 av Nissegossen
I slutet på förra veckan var jag utan varmvatten hela dan och igår såg jag att de var på fjärrvärmeledningen och nu är det riktigt varmt här har strippat av mig här kokhett

Redo före nästa avsnitt?
www.svtplay.se/video/21083144/nedslackt-...a-affarer?start=auto

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1200483 av Richard
Svar från Richard i ämnet Nu ska jag börja preppa!
Hittade denna, drygt 300 sidor tjocka, bok på loppisen idag för 5 kr. Jag har ingen jägar- eller vapenutbildning, men det skadar ju inte att läsa på en då om hur man jagar. Jag får inte ha skjutvapen för mina psykiatriker, men blir det typ anarki eller man måste fly, så kan det vara bra att veta grunderna.



Min nuvarande utrustning;
richardsvardag.blogspot.com/p/prepping.html
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 6 månader sedan #1200495 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nu ska jag börja preppa!
Har slutat preppa för maten räcker bara en vecka ändå. Det är bättre att dö fort än att dra ut på det.
Mer
4 år 6 månader sedan #1200498 av Richard
Svar från Richard i ämnet Nu ska jag börja preppa!
Nä, jag har än så länge mat för en vecka. Sen om man måste lämna bostaden o stan har jag en plan för... Jag o katterna sticker upp på Hallandsåsen, i bästa fall i bil, annars skaffar man sig en lådcykel! Jag har kollat på ett ställe som man skulle klara sig på om en 475 kT-bomb skulle brisera i Ängelholm. Jag tar med mig min utrustning o försöker leva så länge som möjligt, om det inte bombas med koboltbomber.
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1200520 av Nissegossen

Richard skrev: Min nuvarande utrustning;
richardsvardag.blogspot.com/p/prepping.html


Tänk på vikten du skall kunna bära det du har. Ta för din egen skull, mindre vikt än du visat på bilder, tex en spade, jag har en fältspade de flesta i lumpen hade en på min lott fick jag en hacka och järnet gick och ta av och fäste bägge i packremmen runt kroppen.

Om det skulle bli ett anfall tog vi av oss all packning och hade bara stridsselen byxfickor modell 59 med benfickor atropininjektor och första förband i höger ficka atropinjektorn skulle man trycka mot benet och rätt igenom byxan med injektorn som automatiskt sköt in dosen livsviktigt om vi hamnade i ett gasmoln med stridsgas.

I bröstfickorna i stridsselen hade jag sex magasin laddade med 9 millimeter ammunition 36 skott i varje magasin. Som gruppchef hade jag snabbladdaren avsett för hela gruppen rationellt kan tycka att den aluminium konstruktionen kan inte kosta så mycket pengar att ge varje man en, det var ju våra liv, en del träskallar kan man överse med

Men detta år ren dumhet. Kan tänka att en bultsax, jag för den som skall klippa taggtråd går det ju bra, men det finns mindre verktyg som klarar det.

Ta ihop det du tänkt och ut och rör på dig en 4-5 mil och går du den sträckan ja, du snitslar banan med din bultsax, spade allt tungt ta och öva och praktisera, ja förbered dig i kväll ge dig ut i morgon en bra tumregel att bygg ett skydd få upp eld käka med 3 timmars dagsljus kvar då du behöver ljuset värmen i tältet eller vad du nu tänkte bygga för att övernatta i detta till nästa sommar ta semester gå Skåne runt och testa utrustningen

Trumma ihop zoegas zoidar Samt sjung björkens visa du själv sov ute med bra utrustning, jag själv skippar tältet jag har en lätt större presenning, med vilken jag kan variera konstruktionen av väderskyddet eventuellt gör en kåta eller en amerikansk Tipi. Något som du med säkerhet har arbetat med i träslöjden är en såg typ gammal vedsåg av 1800-tals typ. bönderna köpte sågbladen och tillverkade det andra själv. Jag har alltså ett sågblad i packningen vikten är rejält mindre vikt än den brandyxa du visade. Jag har stora nyckelringar i mitt nyckelband de är avsedda för hålen i sågklingan sett dit en bra trädbit som passar utrymmet upp trädbiten du fäster en tvärslå med en trädbit som når utrymmet mellan de två lodräta trästyckena något under hälften upp.

Där överst spänn ett snöre med hjälp av en träkläpp fäst i snöret spänner du konstruktionen stabil du bara virar runt så det blir spänt och stadigt. Träkläppen skall alltså spänd gå ned över tvärslån det är det som får sågen spänd och duglig.

Den som har en vajersåg med två ringar använd absolut inte händerna och såga den går sönder direkt den är mycket viktigt att den blir uppspänd.

Något du kan ta med dig är sopsäckar klipp upp för huvudet i botten två hål för axlarna samt att du kan ha den att få regnfritt under en koja du bygger i skogen, först det sedan lager med antingen grangrenar eller utskurna tuvor med mossa en dörr kan du tillverka med sågens hjälp samt att du tydligen inte har hittat det i Norrland med nära Finland i Finland är det tillåtet att fiska med gäddsaxar i Sverige troligen förbjudet min Instruktör mejlade mig tillbaka när jag skrev att jag köpt gäddsaxar han skrev fågel fisk eller mitt emellan, förbjudet men inte förbjudet att inneha


www.google.se/search?sxsrf=ACYBGNQfY7r-U...i39j0i10.MDEZyRpak5k


Här om inte annat är den linan i bra att ha lådan hemma

Får du handen emellan när Gäddsaxen är spänd går den rakt igenom handen rakt av

För att kunna göra saxarna dugliga följer med nylontråd typ persiennsnöre 300 meter samt flöte att ha vid ytan

Vill tipsa om att det går att köpa typ persiennsnöre på rulle fantastiskt bra hållbarhet
www.google.se/search?sxsrf=ACYBGNSsK8fP7...L1qYKHWvkAH0Q4dUDCAo

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Nissegossen.
Mer
3 år 10 månader sedan #1264606 av Nissegossen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum