Nu ska jag börja preppa!

Mer
3 år 10 månader sedan #1264766 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nu ska jag börja preppa!
I början av pandemin fyllde jag en plastdunk med vatten men nu har jag hällt ut vattnet. Vattnet ska stå sig i tre månader.
Mer
3 år 10 månader sedan #1264777 av Nissegossen
Ok! Var hittar du meta tabletter i skogen? Samma som spisbränsle du kan undvika att märka att spisbränsle en flaska går åt på två måltider men vad finns i skogen jo Träd. Gör en Svensk vedspis och det är ikea som har diskställ ordning eller den större redskapsställ ordning


www.youtube.com/results?search_query=ikea+stove

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 10 månader sedan - 3 år 10 månader sedan #1264778 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nu ska jag börja preppa!
Nu befaras det att det kommer att bli el-brist i Sverige i framtiden.

www.dagenssamhalle.se/kronika/man-kan-re...men-kopplas-ur-33010
Last edit: 3 år 10 månader sedan by Geta.
Mer
3 år 10 månader sedan #1264779 av Nissegossen
Tips att starta en eld i ösregn du hittar alltid torrt trä att starta en eld med under en stor gran inget blir vått under de nedersta grenarna. Gör först ett Regnskydd det behöver om det är ösregn och man bör ha ett sådant här att börja att slå gnistor samt att man skrapar av blocket det tänder på en gnista och brinner med en tvåtusenfemhundra grader kan inte skriva siffror längre.
www.practicalsurvivor.com/magnesiumblock

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 10 månader sedan #1264780 av Nissegossen
Det på länken är lite överkurs jag kan stå upp och skrapa då brinner även de magnesium spånen och det tar eld. Coglans Firestarter heter det. Skrapa av det slaget som visas har jag allt sitter min rem till mina nycklar även magnesium blocket och i min plånbok ligger en juckstikka

Sedan för den händige har vi här i hobbyrummet en elektrisk karborundumsten varför jag kan gör en vass egg på knivens baksida lagom med ytan på stenen för att kunna både skrapa av och även så man skrapar gnistor med den då bevarar man eggen på kniven samtidigt som du slår eld med den. Bläcket man kan se på länken hänger bland nycklarna ha stora nyckelringar de är väsentliga när man bygger en såg av ett sågblad till en helt vanlig vedsåg, den gör man på plats, samma som bönderna gjorde på adertonhundratalet en vajersåg måste man spänna upp, då den går sönder direkt om man inte gör det inget vänt på den den är härdad och går direkt sönder om du inte är varsam

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 10 månader sedan #1264946 av Richard
Svar från Richard i ämnet Nu ska jag börja preppa!

Nissegossen skrev: Ok! Var hittar du meta tabletter i skogen? Samma som spisbränsle du kan undvika att märka att spisbränsle en flaska går åt på två måltider men vad finns i skogen jo Träd. Gör en Svensk vedspis och det är ikea som har diskställ ordning eller den större redskapsställ ordning



www.youtube.com/results?search_query=ikea+stove

Men man får väl ha med sig ett lager metatabletter!? Sen får man elda med vad man nu hittar...

Eller nä, det får man inte... Inte i Finland i.a.f;

Men gå bara inte till butiken och be om att få köpa en hel skottkärra full av Esbit-tabletter för då ringer skyddspolisen strax på din dörr. Att bunkra upp med Esbit-tabletter räknas som misstänkt förberedelse till terrorism.

svenska.yle.fi/artikel/2016/02/01/kvanth...-hexametylentetramin

När metatabletterna tagit slut eldar man ju med typ bark, fnöske, träflisor o liknande om man fortfarande lever ute i vildmarken.