Robotar!

Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1086521 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Arbetsboken från år 2014 använder ett sådant här gammalt analogt 20 MHz oscilloskop:

300


...kombinerat med en sådan här gammal 2 MHz frekvensgenerator:

300


Jag funderar på att köpa digitalt 100 MHz 4 kanal oscilloskop och 25 eller 40 MHz frekvensgenerator/funktionsgenerator innan året slut!

Har valt ut dessa två apparater så länge:

300


300


Köper inte dom dyraste produkterna utan mer som medel kostnad eftersom det är mer som utbildningssyfte/hobbyverksamhet!
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1086587 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Med ett oscilloskop mäter man elektriska spänningar. Skillnaden från en vanlig voltmeter är att man förutom en spännings storlek även kan mäta hur spänningen ändrar sig med tiden.

Man kan mäta likspänning och växelspänning med oscilloskop!

Det är inte så lätt att lära sig använda ett oscilloskop så där får man ligga i och lära sig mäta om och om igen. Sen är det så många inställningar med ett oscilloskop man måste göra för att få rätt läge beroende på vad för slags spänning man ska mäta. Sen kan man mäta spänning 1, spänning 2 eller båda spänningarna. Då ser man en elektronstråle som rör sig med konstant hastighet på skärmen.

Hittade på Kjell & Company modul för utbildning på oscilloskop som jag ska köpa:

300


300


Last edit: 5 år 7 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1086617 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
En liten läxa från elektronik arbetsboken:

För att göra detta lilla experiment så har jag för tillfället bara en enkel bärbar multimeter men jag ska snart få en digital stationär/bänk multimeter också. Sen ska man ha en värmetråd eller en liten el motor eller en halogenlampa som är kopplad till ett labb aggregat (som jag nyligen hade köpt) som jag rattar in strömmens storlek och sedan mäter ström med en multimeter.

Tillexempel, värmetrådar så är resistensen konstant som finns tillexempel i många vanliga apparater som brödrostar, spisar etc. Sen när det gäller tillexempel en motor så är inte resistensen konstant utan man styr motorns varvtal med spänningen. Halogenlampa ska inte ansluta mer högre spänning än den är stämplad till - tillexempel, 12 V, 5 W. Då har man fotomotstånd när man ska mäta resistensen - multimetern ska då vara kopplad till ohmmeter.

Fotomotstånd:

300


Efter det kan man göra ett linjärt diagram. Har också lärt hur man gör linjärt diagram med spänningar på X-axeln och strömmarna på Y-axeln. Det gör man med Excelprogrammet.

I diagrammet ska man inte plotta resistensen eller effekten i Excelprogrammet! Utan i kolumn A skriver jag spänningarna. I kolumn B skriver jag motsvarande strömmar. Upp till tillexempel fem olika som jag har mätt. Då får jag X-Y diagramtyper med brytpunkter! Och så får man inte glömma att i översta cellen i Excelprogrammet ska man alltid skriva 0.
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1086644 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
När jag är i arbetsboken där jag börjar med LCD-skärm, tangentbord och högtalare kopplat till kopplingsdäcket ihop med Arduinokortet då kommer jag även sen att ladda ner ett program i Arduino Leonardo när jag ska skriva program, alltså programmera. Då kommer jag kunna mata in och mata ut till och från enchipsdatorn. Då kan man bygga allt från räknare, tangentbord till att tillexempel styra en liten motor.

300


300


300


Som sagt, kopplingsdäcket och programmeringen (så som man själv vill programmera) är bara första fasen där man ser att allt fungerar. Sen är nästa fasen att skapa ett eget kretskort efter kopplingsdäcket som är mallen. När kretskortet är nästan färdig då ska man borra och löda.

Men sen slutar det inte där heller. För man ska ha designat objekt också som man tar fram tillexempel utav en 3 D printer om man vill ha objekten utav plast material eller om man vill ha material utav trä så behöver man verktyg för det och så vidare, givetvis kan man blanda olika material. Trä och plast är billigaste material och lättas att arbeta med medans metall/stål är mycket dyrare och mycket tyngre att arbeta med... .
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1086859 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Beställt till min hobbyverksamhet:

300


Vill ha moduler och lite annat:

Beskrivning
Paket med 26st olika sensorer, lysdioder, m.m som är lämpliga för experiment med t.ex. Arduino och Raspberry Pi. Samtliga moduler är färdiga att använda direkt och levereras i en transparent låda med fack. Paketet innehåller förutom modulerna även labbsladdar med stift och hylsa som kan användas för att ansluta modulerna till kopplingsdäck eller Arduino.
Innehåll:
* Förvaringslåda 230 x 150 x 33mm
* Analog joystick 2-axel
* Linjeföljarsensor IR
* Kollisionssensor IR
* Piezohögtalare aktiv
* Piezohögtalare passiv
* LED-modul RGB
* LED-modul RGB SMD
* LED-modul Röd/Grön 5mm
* LED-modul Röd/Grön 3mm
* Magnetkontaktmodul mini
* Pulssensor IR
* LED-modul färgskiftande
* Tryckknapp momentan
* Vibrationssensor
* Rotationsenkoder
* Tiltsensor
* Ljussensor
* Digital temperatur- och fuktsensor
* Halleffektsensor analog
* Halleffektsensor digital
* Temperatursensor DS18B20
* Temperatursensor NTC
* IR-sändare 38kHz
* IR-sensor 38kHz skärmad
* Knacksensor
* Optisk läsgaffel
* Labbsladd 20-pin 15cm hona/hane
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 7 månader sedan - 5 år 7 månader sedan #1086907 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Jag rustar mig innan jag är 50 år gammal! Sen när jag har "allt" då kanske jag har "allt" fram till 70-årsåldern i alla fall. Eller vad tror Ni? 20 års hobby - låter väl rätt lovande, i alla fall för mig!
Last edit: 5 år 7 månader sedan by Utomjordingen.