Robotar!

Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1085859 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Sagt och gjort - har nu beställt en stationär multimeter som man behöver ha till elektronik utbildningen. Sen efter det blir att köpa ett oscilloscop och sen efter det så ska jag köpa en funktionsgenerator. Hoppas jag kan få dom två andra sakerna också innan året slut.

300


En sådan här jag stationär digital multimeter från tillverknings år 2016 har jag beställt:

300


Arbetsboken använder en sådan här stationär digital multimeter som är cirka ett par decennium år gammal:

300


Egentligen ingen större skillnad - principen är detsamma!
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 8 månader sedan #1086410 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Börjar med att svara första frågan:

1:1 Vad menas med att ett batteri kortsluts?

Svar: Om man använder en koppartråd för att "flytta tillbaka" laddningarna i ett batteri leder koppar laddningar så bra att all tillgänglig laddning som kan flyttas flyger tillbaka på en gång precis som ett blixtnedslag. Vi säger att batteriet kortsluts.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1086412 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
1:2 Skriv några rader som förklarar vad en integrerad krets är. Om du vill, kan du leta efter och skriva ut från Internet.

Svar: "En integrerad krets (IC), är en elektronisk krets där komponenterna tillverkas tillsammans, till skillnad från en traditionell krets, där komponenterna är tillverkade var för sig och sedan ansluts till varandra. Den integrerade kretsen består vanligtvis av en tunn platta av kisel, på vilken man fäster tunna trådar av halvledarmaterial. Med denna metod kan man få plats med miljontals elektroniska komponenter på en kvadratcentimeterstor platta. Integrerade kretsar tillverkas i särskilt anpassade halvledarfabriker.".

300


"Wiki"
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1086414 av memphis
Svar från memphis i ämnet Robotar!
Ska din robot vara elak, kall och insinuerande, som Youtube, eller ska den vara snäll och hjälpsam?
Last edit: 5 år 8 månader sedan by memphis.
Mer
5 år 8 månader sedan #1086419 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Har tänkt roboten ska vara snäll - mer som en personlig assistent!
Mer
5 år 8 månader sedan #1086420 av Miika
Svar från Miika i ämnet Robotar!
Vad ambitiöst