Kallare än kargil

Mer
4 år 8 månader sedan #1178349 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Kallare än kargil
Jo Nissegossen, jag mötte ångesten djuppunkt igår. Började snurra i tankarna. VAD är det jag känner. Vad står ångesten för. Sätta ord på känslor och formulera. Så fightas man ångesten. Desarmera dess farliga kraft. Den är en trollpacka som inte tål ljus utan närs av mörker och elände. Fight or flight. Kämpa eller fly. Man flyr och flyr och flyr.....En vacker dag kommer man till sin mörkerpunkt och då kan man börja göra arbetet att nysta. Desarmera ångesten och SLÅ TILLBAKA.
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1178351 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kallare än kargil

Amandara skrev: Jo Nissegossen, jag mötte ångesten djuppunkt igår. Började snurra i tankarna. VAD är det jag känner. Vad står ångesten för. Sätta ord på känslor och formulera. Så fightas man ångesten. Desarmera dess farliga kraft. Den är en trollpacka som inte tål ljus utan närs av mörker och elände. Fight or flight. Kämpa eller fly. Man flyr och flyr och flyr.....En vacker dag kommer man till sin mörkerpunkt och då kan man börja göra arbetet att nysta. Desarmera ångesten och SLÅ TILLBAKA.


Du har inte lärt något om vad jag talar om

Ta ett beslut stå fast jaga ut, verkligen gå emot stå fast i ditt beslut helt enkelt utmana ångesten och där sätt dig i vågskålen det väger jämt hur många de än är, ta konsekvenserna stå fast. dödsångest luktar det luktar skit på tre meters håll, ta konsekvenserna men kohandla inte med ångesten då blir du aldrig kvitt ångesten

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1178354 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Kallare än kargil
In here we fight! Ångest är en mäktig kraft om man kanaliserar den till att göra något bra. Se på Jenny Rissveds nu...hon har fightas mot depression, ångest och ätstörningar. Nu är hon återigen bäst i världen på MTB. Hon vann en världscup häromveckan. Se på orienterarna hur lyckliga de är när de vinner VM. Fightas, kämpar och står i. Tygla din ångest till något bra och positivt. Som STÄRKER HÄLSAN istället för att bryta ner den. Lättare sagt än gjort....många är de som gått under av ångest i beroendesjukdomar.

Bla min mormor. Hon var psykiskt sjuk, alkoholist, benzodiazepinist och klarade inte fighten. Många gör inte det. Det är ett antal självmord varje dag i Sverige. Men fler klarar den. Livets kraft är stark och bakom varje självmord är en själ som kämpat och kämpat och kämpat. Min mormor var 66 år när hon dog och inte orkade mer. Hon hade gjort självmordsförsök innan men det förstod ingen av oss. Hon var inlagd ett par gånger när mamma hittat henne i dåligt skick uttorkad. En gång så läkaren till dem att hon hade vissa substanser i blodet. Tala klarspråk! Hon har försökt ta livet av sig!

Ingen av oss hade kunskaper eller var förberedda. De kunde ha stöttat oss att förstå. Mormors tragiska öde har präglat mig hårt. Jag har sökt hjälp för jag vet hur illa det kan gå. Men jag tycker inte sjukvården varit så bra på att fånga upp en utan det tunga jobbet har man fått göra själv. Skaffa kunskap, reflektera, ventilera, hantera....Det var inte förrän jag var 12 år in i sjukdomen som jag stötte på någon som visade att hon förstod. Det var mycket värdefullt.

Annars tycker jag att kontaktpersonerna helst vill prata om ALLT ANNAT än den psykiska sjukdomen. Verkar inte särskilt professionellt men de är inte mer kompetenta. Tyvärr. Slöseri med resurser när de inte kan mer när de sitter på löner och lokaler. Borde vara bättre verkningsgrad i verksamheten. De borde producera bättre output.

Min erfarenhet är att man får fightas att få hjälp, kunna formulera allt, vara insatt i mediciner och ha kunskap. Som man skaffar sig på biblioteket och på nätet. DÅ vet man vad man kan begära av dem. Men de lever inte upp till vad det är att vara terapeut i psykiatrin. Sjuksköterskorna kan inte det medicinska, det kan läkaren och jag har en bra och följsam läkare....Men jag står för initiativen....baserat på den kunskap jag har..... Terapin står i bästa fall psykologerna för och knappt ens de. Vad kan sjuksköterskorna egentligen? Prata om sina sommarstugor, familjer, resor, träningsskador och träningserfarenheter....Det är vad jag fått av kontaktpersonerna....att de pratar om sig själva. Förutom hon som förstod. Henne hade jag ett halvår sen gick hon i pension. Hon var det jag sökte, kunnig, erfaren och en föräldragestalt.

De andra var i min ålder och då är jag sjukt mycket mer kunnig och erfaren än de varit och är. Tycker psykiatrin är rätt skum när det gäller kompetens. Det finns forskning men de läser inte forskningsrapporterna eller skaffar sig den nödvändiga kunskapen. De borde vara mer kompetenta i sina professioner.
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Amandara.
Mer
4 år 8 månader sedan - 4 år 8 månader sedan #1178368 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kallare än kargil
lite lång text inga mellanrum vet jag är själv dålig på det.

För att sammanfatta ingen annan än du kan göra jobbet du har att göra varken sköterska läkare och fan och hans moster behöver du en affisch med Onkel Sam som pekar på dig och we want you in the army? Alltså jag pekar på dig och säger ingen kan gå in inom dig och göra ditt jobb fatta gör jobbet det är du själv som måste göra jobbet inga undanflykter det har du gjort i allt för många år.

Du står där ta den för oss andra osynliga fighten res dig upp stå kvar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 8 månader sedan #1178377 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Kallare än kargil
Jag tar fighten. Jag gör det själv. Jag har även skaffat en dildo så det gör jag oxå själv. Jag är van att klara mig själv. Inte tro att någon klarar det bättre än jag själv om det är något jag verkligen vill. Rätt trist. Att inte kunna förvänta sig något av någon. Våldtäktsmannen gick vind för våg med det han sysslade med i 20 år innan han åkte in. Jag har sett att man får ta hand om sig själv efter bästa förmåga. Tragiskt. Det är inte många som motbevisat mig. Idioter slår sig fram. Starkast vinner. Man måste vara frisk för att vara sjuk. Många har nog den erfarenheten.
Mer
4 år 8 månader sedan #1178380 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kallare än kargil
När du inte ser en utväg, bed inom dig om hjälp nu vet jag att det är såsom din andliga pulpa prata inom dig och fråga inom dig hjälp mig om du gör det när du nått botten finns också hjälpen, du får tro, tro får du alltid med dig, helt enkelt säg hjälp mig inom dig. hjälparen finns där. Det är ett val du har att göra ett svar får du alltid det har han som dog på ett kors lovat oss

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum