Kallare än kargil

Mer
4 år 8 månader sedan #1178484 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kallare än kargil
Missbruk ger psykiska symptom. Försök trappa ner på det. Sedan satsa på motion, som motverkar både depression och ångest. Kolla självhjälpsråden t.ex
www.viska.se/sjalvhjalp/motverka-angest
Mer
4 år 8 månader sedan #1178485 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kallare än kargil
Man får själv göra jobbet ingen annan kan göra det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 8 månader sedan #1178486 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kallare än kargil
Man får gå rakt igenom som min psykoterapeut sa.
Mer
4 år 8 månader sedan #1178493 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Kallare än kargil
Nu när jag (nästan...) slutat shoppa....har jag blivit dyster. Känner igen mig från när jag hoppade av gymnasiet med depression och jobbade istället. Inte orka fokusera på mer än det absolut viktigaste. Tror det kan vara ett sätt att kraftsamla. Man är medveten om att läget inte är bra...Men att man måste försörja sig/rädda sin ekonomi - först av allt.

Motion är ju en viktig del av att kunna må så bra som möjligt även om man mår dåligt.

Jag rör mig varje dag. Cyklar med Loppan runt sjön minst - det är som meditation....i sakta mak glider vi fram genom landskapet i ett med varandra. Det är lite bra rehab för både kropp och själ.

Tränar då och då intensivare, säg 3 dar i veckan - vill att det ska vara mer men jag får inte till det.

Jag finner det svårt att sluta snusa. Har kollat min budget och det finns utrymme för en stock snus från Willys. Och några hundra till till mat. Gör ju storkok och köper stora säckar med pasta för 33 kr....har i förråden. Så jag klarar mig matmässigt det basala. Men lite färsk frukt vill jag ha, och det räcker pengarna till.

Jag hade nog varit knarkare om jag inte hade en idrottsbakgrund. Den har gett mig kompasskurs i livet, utlopp för ångest, gemenskap och tillhörighet samt de positiva hälsoeffekter som träning ger.

Jag känner igen mig mycket i bakgrundsparametrarna till varför folk blir narkomaner och alkoholister. Flykt från en tung vardag och jobbiga känslor. Min drog hade nog varit amfetamin. Flum är jag inte attraherad av som gräs....gillar inte passiviteten utan vill ha aktivitet. Men amfetamin skulle lätt bränna ut min (psyksjuka) hjärna på nolltid.
Mer
4 år 8 månader sedan #1178495 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Kallare än kargil
Jag tänker att en eldvägg står framför mig. Jag måste igenom den. Det brinner inte så långt i djupled men brett och elden är intensiv. Jag klär mig i tjocka yllekläder från topp till tå, dränker in mig i vatten och går för att möta den dödliga faran. Jag springer igenom. Kommer ut på andra sidan om elden och har klarat mig. Men djuren....Och naturen...
Mer
4 år 8 månader sedan #1178496 av krokus
Svar från krokus i ämnet Kallare än kargil
Amandara,
PTSD är verkligen för jävligt! Jag hoppas att du kan prata med psykologen senare. Psykologkontakt har hjälp mig massor, men personkemin måste stämma. :kram