Arbetsdiagnos: psykotiskt syndrom - hjälp!

Mer
9 år 9 månader sedan #679693 av Bomb
Hej på dig! Jag har problem med emotionell avtrubbning och opassande reaktioner. Ja, det vore hemskt skönt med en specificerad diagnos, men jag börjar inse att det kanske inte är så lätt. Jag får nog vänja mig med diagnosen psykotiskt syndrom UNS.
Mer
9 år 9 månader sedan #679701 av Admin1
En diagnos är främst viktig för behandlingen, som hör till diagnosen. Sedan kan det vara bra med diagnos när man inte orkar arbeta för utan diagnos kan det vara svårt att få sjukersättning. Har man schizofreni får man ganska lätt sjukersättning, men enstaka personer har haft problem. Schizoaffektiva har oftast bättre arbetsförmåga än de med schizofreni.
Mer
9 år 9 månader sedan #679702 av Bomb
Det var i sjukskrivningssyfte de satte min diagnos till en början. Jag var dock dum nog att friskförklara mig en månad senare, då jag verkar ha någon slags sjuklig övertygelse om att jag är frisk.

Visst är depression och mani kriterier för schizoaffektiv?
Mer
9 år 9 månader sedan #679851 av Admin1
Ja, man skall ha samma kriterier som schizofreni, men dessutom mani/och eller depression. Man skall ha haft minst 2 veckors psykos utan mani eller depression. Sedan före insjuknandet skall man haft mani/och eller depression minst 50 % av tiden.
Mer
9 år 9 månader sedan #679853 av Geta
Bomb,

Om den diagnos UNS som läkarna ställde räckte för sjukskrivning, så förstår jag inte varför du tror att du är schizofren.
Vill inte läkarna sjukskriva dig längre eftersom du själv friskförklarade dig? Läkare kan vara ganska snarstuckna.
Mer
9 år 9 månader sedan #680035 av Admin1
Har man schizofreni brukar det vara långa sjukskrivningstider.

Så här skriver Socialstyrelsen:

Vid förstagångsinsjuknande, speciellt i schizofreni, är det ofta nödvändigt med en längre tids sjukskrivning, ofta ett år eller längre, beroende på risken för återfall, depression eller suicidförsök. Vid återinsjuknande kan sjukskrivningens längd behöva ökas ytterligare. En stabil situation med sysselsättning och boende innebär normalt kortare väg tillbaka.