att ev. bota schizofreni/psykoser

Mer
11 år 10 månader sedan #491878 av Admin1

maria-w skrev: Aha, för mig är det vanföreställningarna som är själva sjukdomen. Och de i sin tur förvärrar den sociala fobin.


Om man enbart har vanföreställningar, så kan det vara vanföreställningssyndrom, som oftast drabbar kvinnor i 30-35 års åldern. Kallas ibland paranoid psykos. Oftast är vanföreställningarna inte bisarra som vid schizofreni utan det kan vara vanföreställningar som kunde vara sanna.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 10 månader sedan #491890 av Jocke
Det viktiga med att ta sig ur psykoserna, är att man känner förtroende för ngn, spelar ingen roll vem. För mig, så framkallas bilder och syner mest av rädsla inför ngt man inte kan greppa om. Osäkerheten är betydande, när ngn sviker ens förtroende och att man känner sig utlämnad till hela världen.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 10 månader sedan #491939 av maria-w
japp vanföreställningssyndrom är min diagnos just nu...men jag har hört att man kan bli av med sin diagnos om man är symptomfri tillräckligt länge.

Detta är det mest svårsmälta med den tror jag:

"Kännetecknande för vanföreställningssyndrom är att dessa vanföreställningar är mycket varaktiga och omöjliga för omgivningen att korrigera; övertygande bevis för att vanföreställningarna är osanna biter inte på personen, vanföreställningarna är kroniska. Den kroniska karaktären på vanföreställningarna är syndromets mest uttalade tecken."

Jag vägrar helt enkelt att gå in under den formen av uppgivenhet.
Skriver man om det till ren svenska så blir det: Hon är galen, oförbätterlig och omöjlig att lära något. Vi har gett upp..

Jag tror jag ska ändra texten på wikipedia och plocka bort ordet kroniskt och omöjligt.. :angel
Mer
11 år 10 månader sedan #491943 av Geta
Så vanföreställningar går man inte ur så lätt? Det måste bara en del av medvetandet, där vanföreställningen finns.
Vanföreställningar behöver inte vara bisarra, som vid schizofreni. De ska vara fullt verklighetstrogna.
Mer
11 år 10 månader sedan #491947 av maria-w
Alla människor har vanföreställningar. Det som händer när man lär sig något nytt är ju att man korrigerar sin uppfattning och byter ut en vanföreställning mot - förhoppningsvis - en korrektare bild av verkligheten. Om alla andra kan korrigera sina vanföreställningar varför skulle så inte jag kunna det? Det handlar bara om att byta ut lögner mot sanningar. Har svårt att se varför detta skulle vara omöjligt.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 10 månader sedan #491956 av Jocke
Det låter helt underbart, att ens vanföreställningar skulle vara sanna! Det är dem också, schizofreni är inte enbart en teater, utan den är ett spel ungefär som tipset. Man får gissa sig till vad man tror är rätt upplösning av ens tankar. Men konsekvenserna är dyra faktiskt. Man vinner inga miljoner i detta spel, bara ett värdigt liv, och det ska icket föraktas, för det räcker fullt och fast med detta. Men mycket vill ha mer, det är människans underfundiga natur, som aldrig blir nöjd. Men jag hoppas ändå på innerlig kärlek.

Vars är världen på väg?