att ev. bota schizofreni/psykoser

Mer
11 år 10 månader sedan #492741 av Admin1
Den ortomolekylära terapin inom psykiatrin startade på 40-talet så den är inte ny. Om den hade varit effektiv så hade den använts av alla psykiatrer, så sannolikt är den inte det. Inte heller säkert att det är lönt att ge höga doser vitaminer eftersom upptaget är delvist begränsat.
en.wikipedia.org/wiki/Orthomolecular_psychiatry
Mer
11 år 10 månader sedan #493553 av Utomjordingen
Vare sig om jag är eller blir frisk så är jag ändå "tvingad" att vara psykisk sjuk. För så länge det finns en lag som säger att jag måste träffa psyk-överläkaren varje år (för att det är obligatorisk) så kan jag på ett sätt heller inte bli psykisk frisk.
Mer
11 år 10 månader sedan #493557 av Geta
Var glad att du får träffa en psykiater per år. Jag har inte fått träffa någon psykiater på sju år. Ändå har en psykiater sagt till mig att jag aldrig kommer att bli fri från schizofrenin och att jag måste ta antipsykotika hela livet ut.
De är alltså lagbrytare på min psykmottagning?
Mer
11 år 10 månader sedan #493574 av Utomjordingen
Jag har aldrig varit glad för att träffa Överläkaren varje år i över 20 år nu. För jag anser att psykiatrin har skadat mig (med sin neuroleptika som jag var tvungen att ta) mer än nytta. Det är lagen som säger att jag aldrig kommer att bli frisk fast även om jag nu skulle vara eller bli frisk. Tydligen så verkar det vara kriminellt att höra röster fast man inte gör eller har gjort kriminella handlingar. Det var ju av den anledningen att jag började höra röster som jag blev tvångsinlagd våren 1990 och tvångsmedicinerad i tolv år.
Mer
11 år 10 månader sedan #493851 av Admin1
Anledningen till att man måste träffa läkare en gång per år är väl att recepten gäller bara i ett år och måste förnyas. För nästan alla sjukdomar så gäller nog ett läkarbesök per år för att få nya recept på medicinen.
Mer
11 år 10 månader sedan #494341 av Mjpop
Det finns ju nu flera vetenskapliga studier som visar att gluten kan förvärra psykotiska symtom vid schizofreni, så kanske köra glutenfritt kan vara något att tänka på här? Och i och med att gluten faktiskt är väldigt onyttigt i sig så kan man nog gå ner en hel del i vikt också. Ta bort socker kanske och laktos också? Drick mycket vatten för att få bort tungmetallerna? Om ni inte tror på vitaminer pröva köra gluten och laktosfri diet istället då, det är enkelt och nyttigt och kan göra all nytta.