märkliga känslor

Mer
16 år 3 veckor sedan #120485 av aspie
Svar från aspie i ämnet märkliga känslor
Det där var kanske helt nödvändigt som skyddsmekanism. Att se situationen utifrån som om det skulle vara fråga om en skrattfilm.

Åtminstone vid autism (om schizofreni vet jag inte lika bra) finns det en tendens att man kan uppleva sig att vara som en skådespelare i en film som man samtidigt tittar på som åskådare. Jag menar inte helt konkret att man skulle "se" sig utifrån, men på någon abstrakt nivå det känns så. Det kallas också overklighetskänsla. Man kan samtidigt ändå fungera helt bra t ex i ett möte, ingen utomstående märker någonting.
  • villinte
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 veckor sedan #120509 av villinte
Svar från villinte i ämnet märkliga känslor
Intressant att höra era kommentarer. Jag minns tillbaka till en tid som är försvunnen nu men den finns kvar i mitt minne. Då såg jag människor som skrattade åt allt någon kunde skära halsen av den de satt brevid och dom skrattade ändå. Idag finns all information på internet, skratta åt absurda saker och jag är schizofren. Dessa människor och även jag då vi var i detta tillstånd kunde inte kommunicera. Att då förstå vad ett tangentbord är går inte. Hursomhelst dröm vidare fundera på vad som i sista stunden är bäst för er alla, är jag schizofren eller ska jag kalla mig för aspie. När man kan hantera modern kommunikation och ändå skratta åt tragiska händelser är man en psykopat inget annat.

Eller bara patetisk. Det märks att många här läser in sin diagnos via internet och sedan presenterar den för sin läkare.
Mer
16 år 3 veckor sedan #120622 av Geta
Svar från Geta i ämnet märkliga känslor

villinte skrev: Det märks att många här läser in sin diagnos via internet och sedan presenterar den för sin läkare.

Ofta går det att känna igen sig i de flesta psykiatriska
diagnoser, mer eller mindre.
Menar du att det går att visa upp vilken diagnos som helst,
som man läst in sig på via internet numera.
Hur läkare reagerar på detta, om de verkligen går på det,
har jag inte läst eller hört talas om.
Du har rätt i att det är lätt att ta till sig information numera
för "hypokondriker".
  • seb-
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 veckor sedan #120913 av seb-
Svar från seb- i ämnet märkliga känslor

villinte skrev: Intressant att höra era kommentarer. Jag minns tillbaka till en tid som är försvunnen nu men den finns kvar i mitt minne. Då såg jag människor som skrattade åt allt någon kunde skära halsen av den de satt brevid och dom skrattade ändå. Idag finns all information på internet, skratta åt absurda saker och jag är schizofren. Dessa människor och även jag då vi var i detta tillstånd kunde inte kommunicera. Att då förstå vad ett tangentbord är går inte. Hursomhelst dröm vidare fundera på vad som i sista stunden är bäst för er alla, är jag schizofren eller ska jag kalla mig för aspie. När man kan hantera modern kommunikation och ändå skratta åt tragiska händelser är man en psykopat inget annat.

Eller bara patetisk. Det märks att många här läser in sin diagnos via internet och sedan presenterar den för sin läkare.


har ingen diagnos ju
  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 veckor sedan #121615 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet märkliga känslor
Haha, Linn! Aahahahaha!
Mer
16 år 3 veckor sedan #121617 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet märkliga känslor
:rolleyes: :?:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum