märkliga känslor

Mer
15 år 10 månader sedan #132108 av Jojohanna
Svar från Jojohanna i ämnet märkliga känslor
När jag och min kille bråkade förr kunde jag börja skratta, precis då när det var som mest olämpligt. Han blev kränkt och tyckte jag betedde mig överlägset.
Men det var inte för att såra honom jag skrattade.

Det har hänt att jag skrattat åt tragedier, som när barn mördas. När Anna Lind mördades skrattade jag.

När Engla försvann betedde jag mig rätt
Mer
15 år 10 månader sedan #132238 av aspie
Svar från aspie i ämnet märkliga känslor
Eftersom jag var autist som barn, trodde man kanske en tid att jag hade barndomsschizofreni (jag fick inte diagnosen). Mina ovidkommande miner måste ha väckt misstankar.

Men åratal efter denna tidsmässigt avlägsna episod tjatade min mamma när hon såg mig flina för mig själv: "NÄR DU SKRATTAR FÖR DIG SJÄLV, DE TROR ATT DU HAR SCHIZOFRENI!"

Det bara betyder att det måste ha varit traumatiskt för henne då jag undersöktes på barnpsyk, och delvis också att hon försökte lära mig folkvett för att jag inte skulle göra bort antingen mig eller henne med opassligt minspel. Att hänvisa till en sjukdom som schizofreni i ett sådant sammanhang var bara typiskt för den äldre generationens tankesätt.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 10 månader sedan #132239 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet märkliga känslor
Vi måste tvätta bort stämpeln att schizofreni orsakar minspel, visserligen var jag en grimaskung tiden före tonåren, men det hade inte med sjukdomen att göra. Minspel är ngt som barn tycker är roligt. Överhuvudtaget varför är schizofreni så fult att höra i andras öron, det verkar vara ngt skambefläckat?

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 10 månader sedan #132248 av Geta
Svar från Geta i ämnet märkliga känslor
Det är konstigt att Viska har blivit så populärt fast
schizofreni är så skambelagt. Eller är det kanske
därför?
Schizofreni fascinerar säkert många.
I Ted Gärdestads familj fick inte ordet schizofreni
nämnas.
En stor del av lidandet vid schizofreni beror säkert
på skamstämpeln och stigmatiseringen.
Det är nog därför som många isolerar sig för att
inte utsättas för glåpord och spott och spe.
  • Maran_
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 10 månader sedan #132263 av Maran_
Svar från Maran_ i ämnet märkliga känslor
grimaser kan väl ha med biverkningar,skador också att göra,eller?Har börjat göra massa grimaser efter att ha ätit Seroquel,pågrund av att musklerna är så spända och rör sig av sig själva,ofrivilligt.
Mer
15 år 10 månader sedan #132270 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet märkliga känslor

Maran_ skrev: grimaser kan väl ha med biverkningar,skador också att göra,eller?Har börjat göra massa grimaser efter att ha ätit Seroquel,pågrund av att musklerna är så spända och rör sig av sig själva,ofrivilligt.


Försök få medicinen Akineton mot biverkningarna och för övrigt bör du nog byta medicin till Abilify om du har sådana biverkningar!
De kan nog kallas tardiv dyskenesi!
sv.wikipedia.org/wiki/Tardiv_dyskinesi

Akineton;
FASS

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum