Tacksam för hjälp

Mer
5 år 3 månader sedan #1119593 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tacksam för hjälp
Är det någon i verkliga livet som velat henne illa?
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119612 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Tacksam för hjälp
Geta, nej det är inte någon som velat henne illa och det säger hon själv också. Det är bara rösterna som kommenterar henne illa.

Hennes pappa omkom i en olycka när jag väntade henne så det har säkert påverkat henne både att vara utan pappa men även att hon fick en dålig anknytning till mig från början. De första åren är ju så viktiga i ett barns liv och när jag fött henne (jag var väldigt ung) fick jag en depression på grund av mitt sorgearbete. Kroppen är ju så finurlig så jag klarade graviditeten bra men sedan blev jag sjuk. Det är inte lätt att veta vad som är hönan eller ägget men hennes läkare som även forskar på Schizofreni säger att det bara är biologiskt men visst måste även miljön bidra, tror jag. Hon knöt an till sin mormor och morfar bra när jag blev sjuk men givetvis är föräldrarna bäst i sådana lägen för en nyfödd.

Hon mådde väldigt bra under hela sin barndom och tonår. Gick väldigt bra för henne i skolan och hon var aldrig mobbad o s v. När hon gått klart gymnasiet var hon utbytesstudent i USA och Australien i omgångar. Förmodligen var hon för ung för att åka dit men hon ville det själv och trivdes bra där. Strax därefter när hon kom hem träffade hon sin dåvarande man och de fick sin son. Det var första gången hon blev sjuk för hon fick en förlossningspsykos då. Det var för mycket som hade skett i hennes liv på kort tid så stressen gjorde säkert att hon utvecklade Schizofreni även om det säkert legat latent i kroppen. Det har jag haft mycket dåligt samvete för att jag skickade henne som utbytesstudent även fast det också var positivt för henne. I dag tycker hon mest att det var negativt och att hon pressade sig själv för hårt.

www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/bar...ilj/barns-anknytning

Tack Geta :hjärta

Nissegossen, fin berättelse .:hjärta

Nissegosse, usch jag ryser när du beskriver dina röster. Du kan hantera dem och det är väldigt bra. Jag har själv aldrig hört röster så det är ibland svårt att sätta sig in i det, tycker jag. Hennes röster vill henne bara illa men jag har svårt att tro det är den onde. Jag tror helt enkelt att hon måste skaffa sig en strategi för att kunna hantera dem bra. Hon har ju hela tiden försökt undvika att tala om dem. Jag tror att både psykologen och läkaren har pressat henne senaste tiden om rösterna men hittills har det ju inte blivit något bra resultat.

Jag hoppas nu på ett mirakel. Om det sker via Gud/Jesus är jag bara tacksam för det. Jag tror även att hennes döda pappa övervakar henne för det är obegripligt att hon överlevt så svåra hopp som hon gjort under årens lopp.

Har man en gudstro underlättar det säkert men som jag skrev tidigare så har hon även blivit skrämd av det genom rösten hon hör.

Tack för dina "budord" och din kunskap. :hjärta
Bilagor:
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119615 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tacksam för hjälp
Kan inte Gud vara något skrämmande också, om man kommer från en sträng religiös miljö?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 3 månader sedan #1119617 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Tacksam för hjälp
Ja, det är ngt som saknas i hennes liv! Även om de kommenderande rösterna går att motbevisa, så borde hon få tillgång till "inside-information" om att det går att gå emot strömmen även om om dem ligger sanningen nära enligt henne.

Tror själv att mina röster är verkliga, det finns en undermedveten handling inom mig som följer dessa röster? Men de verkliga rösterna blir besvikna när det upptäckts att deras ord saknar betydelse, vilket inte är sant!

Det är alltså ngt som plitar ned mina ord i skrivande stund, men jag hittar inga ledtrådar då dem fokuserar kring mitt eget liv, alltså min integritet är kraftigt nedsatt då allmänheten tillåts att få insyn i de privata skeendena, alltså jag vet egentligen inte om jag är frisk eller sjuk?

Dålig sjukdomsinsikt stämmer inte i mitt fall, då dessa röster rör sig transparent genom hela kedjan av människor som ska göra en bedömning om vad som är rimligt? Men jämlikhet känner jag fortfarande är möjligt i alla relationer, även om det nu verkar kört på den biten?

Matriarkat kontra patriarkal skapar en värld som håller på att rämna itu av dessa enorma konflikter. Jag står mitt emellan och faller ofta igenom alla stolar som välfärdssamhället inte orkar ta riktigt tag i, men visst vore det enklare att välja huvudpart, då vore rösterna lättare att känna igen i livets alla skeden!

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 3 månader sedan #1119619 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Tacksam för hjälp
Geta det tror jag absolut att det kan vara. Religion kan ställa till skada både i stort och smått i olika Religioner.

Min dotter trodde ett tag att hon var Gud/Jesus och att hon var här på jorden för att göra gott. Det är relativt vanligt vid psykoser har jag hört men naturligtvis blev hon skrämd över det. Nu har hon ett bättre förhållningssätt till det och tror inte hon är Gud/Jesus längre.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119622 av Miika
Svar från Miika i ämnet Tacksam för hjälp
Jag har också haft en religiös psykos för många år sedan. Tacksam att jag är "frisk" idag

Jag har Clozapine men även Trilafon injektioner som har hjälpt mig. Kan rekommendera det
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.