Tacksam för hjälp

Mer
5 år 4 månader sedan #1119125 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Tacksam för hjälp
Jo tack jag ska äta snart, Nissegossen. Det är väldigt lätt att fastna framför datorn. Allra helst nu när jag får/ser så mycket information inte minst här på Viska. Jag har redan fyllt i en enkät för anhöriga. :D :D

Ha en trevlig kväll. Själv har jag missat att det är trettondagen. Dagarna flyter ihop. I morgon ska jag i alla fall hälsa på min älskade dotter igen.
Mer
5 år 4 månader sedan #1119189 av krokus
Svar från krokus i ämnet Tacksam för hjälp
Hoppfull,
Som jag tror att Jocke nämnde har jag haft kommenderande röster som bland annat sagt åt mig att hoppa från hög höjd. Jag blev stoppad (hoppade alltså inte) och blev sedan inlagd på en psykosavdelning.

Det som främst har hjälpt mig mot röster är nog medicinhöjning. Jag tar förutom antipsykosmedicin även SSRI-antidepp. Jag har provat åtta olika antidepressiva mediciner, och Sertralin (Zoloft) är den som fungerar bäst. Jag har dock inte schizofrenidiagnos utan schizotyp. Min diagnos har nog något mildare funktionsförlust.

Jag hoppas att du och din dotter mår bättre snart! Jag har tyvärr inget nytt råd att komma med!
Mer
5 år 4 månader sedan #1119197 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Tacksam för hjälp
Krokus, tack för att du delar med dig. Min dotter är inte direkt deprimerad utan det är helt enkelt rösterna som styr henne. De vill gärna inte ge henne antidepressivt eftersom det kan öka de psykotiska symtomen. Det gäller framförallt Zoloft. Hon får Mirtazapin som tydligen ska fungera bra ihop med psykoser.

Vad skönt att det gick och stoppa så du inte hoppade. Det måste vara hemskt att höra dessa kommenderande röster.

Ta hand om dig. :hjärta
Mer
5 år 3 månader sedan #1119287 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tacksam för hjälp
Viktigast är att hon får Clozapine, som minskar självmord och tar bort röster hos 80 %. Om hon har röster kan hon titta på TV eller lyssna till musik, men har hon högljudda röster hjälper det troligen inte.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1119300 av Hoppfull
Svar från Hoppfull i ämnet Tacksam för hjälp
Admin1 Absolut är det viktigast. Jag ska ringa läkaren i morgon. Han var inte på plats i dag. Det skulle förvåna mig mycket om hon inte redan har Clozapin eller att hon åtminstone haft det tidigare.

Jag läste någonstans här på Viska att man kan bli resistent mot antipsykotiska preparat. Det kan ju tänkas att hon blivit det så psykosmedicinen inte hjälper henne längre. Hemsk tanke.

Hon har sällan TV:n på hemma hos henne själv. Det blir för mycket intryck för henne. Åtminstone ibland. Rösterna säger till henne att de pratar om henne på TV:n och det blir för skrämmande för henne. Hon blir väldigt begränsad p g a dessa hemska röster. De tar all energi av henne så hon orkar sällan sysselsätta sig med något. Musik går bättre för henne att lyssna på.

Ta hand om dig
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Hoppfull.
Mer
5 år 3 månader sedan #1119323 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tacksam för hjälp
Vid psykossjukdom är sömn A och O, om hon är uppe i varv känner sig väldigt kreativ och inom sig kan man konstruera och annat som kreativiteten gör. Om man då ligger vaken och inte får sömn på natten, då får man tänka sig för. Sover man inte den dan är det psykoslarm hos mig. Eftersom jag har av läkare fått godkänt att jag får höja dosen på mitt antipsykotika tar jag en extra dagsdos av den. Dock har jag den i injektionsform men tabletter hemma bara för att kunna öka dosen själv till nästa injektionsgång. Också där har läkare godkänt att vi samråd kan öka minska dosen genom samråd. Sedan har jag inga benzo att sova på, men det finns effektiva mediciner som gör att jag sover. Bla Seroquel genetika Quetiapine startdosen är 50mg för sömnen förövrigt samma om man skall ha den mot psykos, jag tar den pga trauman vid mina psykoser då jag i insomningsögonblicket vaknar med ett ryck då inom mig jag ser hur nära det var att jag i nästa ögonblick varit död.

Samma medicin får Amerikanska soldater i Afghanistan och Irak när de kommer hem till USA, det är diagnosen PTSD, medicinen gör att jag somnar utan problem. Jag har också till natten Theralen och lergigan bägge är Antihistaminer många får dem på sjukhus i högre doser mot missbruk då de tar ner dem under tiden de ligger på sjukhus vid avgiftning. Som tips gå in på fass använd den som är till personal, men du kan använda för patienter också.

Sedan pekar jag på denna, det är Janus interaktionstjänst det är gratis men du måste bli medlem för att se om läkemedel eller annat som kan interagera. Så te x Johannes ört skall man inte ta om man står på antidepp även grapefrukt kan interagera med antipsykotika detta för att läkare inte ofta varför och han, hon kanske inte vet det. Det håller koll på det
www.janusinfo.se/beslutsstod/janusmedint...160e98a7ddf1cdc.html

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum