Hur gör vi när någon på Viska blir suicidal?

Mer
15 år 6 månader sedan #156820 av tryskey
Oavsett hur det är eller var med X-ida, så vittar ju bara det här exemplet på hur lite koll vi egentligen har. Att man lätt blir medtyckt utan att egentligen veta så mycket. För mig är det ett rätt tydligt exempel på att det kanske inte är en sån bra ide att viska officiellt lägger sig i användarnas liv.
Som sagt, den som privat vill ta kontakt, knyta kontakt och så, det är upp till var och en.

Om någon skriver ett självmordspm till mig skulle jag onekligen bli mycket upprörd, orolig, fundera över om det var något jag kunde göra. Och samtidigt arg, varför skriver personen det till mig? Den vet att jag inte kan göra något, det blir något som bara försätter oss båda i vanmakt. Jag känner samma sak med folk som skriver "avskedsinlägg" här, det har inte hänt så ofta men någon gång iallafall. jättetråkigt att den personen mår dåligt, samtidigt som jag tycker det är ett jäkla sätt. Det är ingen här som kan göra något åt den personens situation så där direkt akut, ofta vet man ju inte ens vem det är. Att då skriva avskedsinlägg blir på något sätt för att dra med andra i ens egen ångest. även om man mår dåligt, så tycker jag inte det är sjyst.
Ponera då att jag faktiskt hade ett telefonnumer jag kunde ringa, för att viska på något sätt tagit det initiativet officiellt. Hur kommer det då bli om jag inte är inloggad på några dagar, loggar in, ser pm:et och kanske får reda på att det är för sent? Kanske förväntade sig också personen ifråga att jag skulle se PM:et och "rädda den". Det blir ju väldigt riskfyllt!

På det sättet tror jag det är bättre att användarna vet att det här inte är ett ställe som kan ge akut och direkt fysisk hjälp i form av att ringa vården och sånt. Då har inte heller sköra människor bilden av att det går, att skicka sista ropet på hjälp hit och hoppas på att bli räddad. Det är bättre att de gör det till sjukhuset eller till ambulansen, som faktiskt kan göra något och har det ansvaret.

Jag tycker att många svara så himla bra i trådar där folk är ledsna och mår akut dåligt. Jag tycker det är ett superbra stöd och hjälper många, det är liksom det jag älskar med Viska. Men det borde vara rätt viktigt att folk faktiskt är medvetna om att det i slutänden är den professionella akutvården eller anhöriga IRL man ska vända sig till i krisläge. Det blir lätt att folk tror att man kan få akut hjälp, fysiskt, genom att skicka ett PM eller skriva ett inlägg, det tycker jag är att ge ett falskti förtroende.
Även om man poängterar att viska inte har ansvaret eller alltid kan hjälpa, så är det frågan om en psykiskt sjuk människa i stark affekt och kris verkligen tänker på det, i stunden.
Jag kan jämföra med mig själv, och jag vill hävda att jag inte är ensam om det: för flera år sedan, när jag mådde som värst. Om jag hade vetat att det satt någon här på viska med kontakter till min vårdinstans, som dessutom på något sätt hade uppdraget att kolla till mig, hade jag i krislägen nog kunnat skriva både det ena och det andra och sedan göra farliga grejer, och känna någon sorts förhoppning till att viska skulle rädda mig. Om jag vetat att den möjligheten inte funnits, hade jag förmodligen kontaktat akutpsyk eller mobila istället.
Mer
15 år 6 månader sedan #156821 av Räven
en nyfiken fråga bara.... lever x-Ida idag ?
Mer
15 år 6 månader sedan #156822 av Admin1
Erco och Lillen hade samma ip-adress. Lillen registrerade sig här 5 dagar efter Ercos död.
Mer
15 år 6 månader sedan #156823 av Tikki
Återigen måste jag säga: Det är inte klokt vad Du är klok tryskey.
Jag tror Viska går in på en osäker väg om vi organiserar en "suicidgrupp" eller vad man ska kalla det. Men som jag sagt innan är det väldigt bra att diskussionen kommer upp.
Gällande X-Ida kan jag säga följande: Om jag kommer ihåg rätt så fick hon stöd här men också en del skäll. Det var bla en oinloggad medlem som varit utsatt för sexuella övergrepp som var väldigt hård mot henne pga hennes sjukdomsbild. Jag fick också lite skit för att jag försvarade henne. Jag skulle bli väldigt förvånad om hon är en bluff, vilket jag grundar på dem samtal jag haft med henne via Messenger. Gällande hennes stavning så har hon inte dyslexi utan det är en form av psykologiskt försvar. Hon kan skriva bra när hon mår bra även om det tar längre tid.
Mer
15 år 6 månader sedan #156824 av tryskey
jo.
och det är ju ytterligare ett exempel på att folk nog skriver saker på internet och både överdriver och ljuger. Det är ett känt fenomen, folk är anonyma och tycker sig kunna pröva att ta ut svängarna lite.

Är det inte bättre att vi bara bejakar det oerhört fina som finns med de förutsättnignarna viska har, att ge stöd genom forumet, i de flesta fall anonymt, och inte förstöra det genom att försöka vara något vi faktiskt inte är?
  • Frankie
  • Besökare
  • Besökare
15 år 6 månader sedan #156825 av Frankie

Admin1 skrev: Erco och Lillen hade samma ip-adress. Lillen registrerade sig här 5 dagar efter Ercos död.


HA! Vad var det jag sa?!