Hur gör vi när någon på Viska blir suicidal?

Mer
15 år 6 månader sedan #156564 av Isa-Alise
Kan vi i denna tråd komma överens om hur vi ska agera när någon på Viska blir suicidal?

Några förslag är:

Att lyssna
Visa listan med hjälp om man mår dåligt
Erbjuda samtal i chatten eller via PM
Ringa personligt samtal
Ta kontakt med anhöriga
Ta kontakt med psykjour på orten där personen bor
Ta kontakt med polisen

Annat?
Mer
15 år 6 månader sedan #156567 av mopa
Du har nog tatt med dom punkter man kan göra.
Mer
15 år 6 månader sedan #156571 av Nissegossen
Om ni om så skulle vara, kontakta en annan medlem och ge alla personliga uppgifter till någon som du litar på!

Då, kan den personen agera för att rädda liv!

Om ni litar på någon till 100, på det här forumet, tveka inte att meddela ett vårdtestamente om hur ni vill ha det om ni inte mår bra och vet med er att det kan inträffa att ni har djupa depressioner Med en psykos.

Det kan vara livsavgörande i vissa fall!

Så skriv till någon om era personliga uppgifter till någon ni litar på!!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 6 månader sedan #156572 av Drummer
Att lyssna till den sucidalas inre behov och önskningar för att hindra att ta till snaran. Att visa sann empati och godtycke. Självmordsbeteende och på väg till snaran är ett rop på hjälp. Kan bottna i mycket. Framförallt brist på respekt,kärlek och också utanförskap. Viktigt att bli tagen på allvar utan andras feltyckande. Det är bara man själv som vet vem man är. Detta är inget som sägs egentligen, utan det är så det ligger till.
Mer
15 år 6 månader sedan #156573 av Isa-Alise
Bra tips!

Själv har jag ett vårdtestamente hos psykiatrin i Uppsala. Det är en trygghet om jag skulle må riktigt dåligt någon gång.

Det räcker egentligen om man talar om för någon man litar på vad man heter och vilken psykmottagning man hör till... då är det lätt att se till att personen får hjälp...
Mer
15 år 6 månader sedan #156574 av mopa
Jag har oxå vårdtestamente hos pre. Har haft hjälp av den några gånger.