Missbruk bland schizofrena

Mer
18 år 1 månad sedan #34593 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Missbruk bland schizofrena
Alla hallucinogener ger förstås hallucinationer, inte nödvändigtvis varje gång för alla, men själva benämningen hallucinogen åsyftar till att de ger hallucinationer. För alla hallucinationer gäller dock att de tar formen av det man bär inom sig eller har omkring sig.

Man talar om ett begrepp som kallas för "set & setting" som innebär att det är viktigt med sin egen sinnesstämning, och vilken miljö man befiner sig i. Om man känner sig lugn och sansad och befinner sig i en lugn och behaglig miljö bland trevliga vänner som man känner sig trygg med så brukar allt gå bra. Sedan är det inte säkert för den delen att det blir en behaglig upplevelse, man kan må fruktansvärt dåligt av hallucinogener om de plockar fram saker som tynger på insidan, det bör man vara beredd på.

Vill man vara 100% försäkrad om en trevlig upplevelse så är det bättre att undvika hallucinogenerna, inklusive cannabis. Dock skulle jag nog vilja påstå att cannabis är en läkeväxt som helar kroppen och själen, medans amfetamin sliter sönder kroppen och själen för att ge missbrukaren en kort stunds extas, det är trots allt en kemikalie som inte har i systemet att göra. Har man missbrukartendenser bör man också undvika cannabis, det är en av få hallucinogener som faktiskt kan missbrukas. Så anser i varje fall jag :mrgreen:
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #34597 av vnv
Svar från vnv i ämnet Missbruk bland schizofrena
Jag är helt emot droger oavsett sort. Den enda drog jag någorlunda accepterar är alkohol som jag dock försöker undvika pga medicinering.

Människan är inte byggd för att bruka droger.

mvh
vnv
Mer
18 år 1 månad sedan #34600 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Missbruk bland schizofrena
Alkohol är, bortsett från amfetamin, den värsta drogen. Att folk överhuvudtaget vågar hälla i sig lösningsmedel tycker jag är underligt. Alkoholister är sjuka människor, och alla som dricker alkohol någorlunda regelbundet är alkoholister enligt min mening. Jag dricker kanske en öl i halvåret och varje gång blir jag psykotisk.

Människan är inte byggd för något av det som människor gör, människan är byggd för att sitta under ett träd, springa runt och äta av det naturen ger. Människan är definitivt inte byggd för att bo i städer och arbeta 8 timmar, stressa runt och överanstränga sig. Eftersom människan brukat cannabis i 40.000 år så skulle jag anse att människan är mer byggd för det än för det som människor gör.

Alla naturfolk brukar någon form av droger, indianerna i sydamerika röker tobak och brygger magiska brygder av magiska växter. Dock, alla naturfolk som introduceras till den västerländska kulturen och alkohol blir missbrukare, är inte det ett ganska underligt sammanträffande?
Mer
18 år 1 månad sedan #34607 av Anki
Svar från Anki i ämnet Missbruk bland schizofrena
vnv,

Håller med ovan!
Mer
18 år 1 månad sedan #34618 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Missbruk bland schizofrena
Det är ganska vanligt med missbruksproblem om man har schizofreni. Jag har läst att 50 % har eller har haft problem med missbruk. De som också har problem med missbruk kan få svårare att få hjälp av vården, eftersom de tycker att missbrukare är jobbigare. Dessutom ökar nog risken för hemlöshet och rättspsykiatrisk vård om man har problem med missbruk. Det bästa är nog att undvika missbruk om man har psykotisk sjukdom eftersom det också kan öka risken att drabbas av återfall i psykos.
Mer
18 år 1 månad sedan #34623 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Missbruk bland schizofrena
Jag missbrukade mycket alkohol förr och det förvärrade psykosen. Jag märkte det inte själv, men min omgivning och min läkare. Hade också stilnoct och imovane missbruk när jag insjuknande i paranoid schizofreni vintern 2004. Har ej denna diagnos idag. Idag har jag bara lätta psykotiska fragment kvar. Det som är jobbigt nu är depression ångest och lite social fobi. Ibland vill man ta till flaskan men jag försöker så ofta som det går att undvika det. Kioskägaren som jag köper snus av ville sälja hasch till mig. Det lockar när ångesten är svår men vill inte gå in i det för det känns bra för stunden men blir ett helvete senare. Precis som Sofie skrev i något inlägg för ett tag sedan så tror jag att man ska genomleva sin ångest. Blir det så svårt så man kryper på väggarna och får andnöd så är det bättre att ta Stesolid. Stesolid kanske inte tar bort all ångest. Men som min läkare sa så tar den bort 70% av ångesten i normaldos. Resten får man klara så gott som det går.