Missbruk bland schizofrena

Mer
18 år 2 månader sedan #34714 av Khujo2001
Jag hade vatt lycklig om jag fick "stessar".. Men min läkare skriver ej ut det till mej fastän jag har berättat för han att jag är så gott som symptomfri efter 2-3 öl o att alkohol är korstolerant med benzo.. Amanita skrev och påstod att amfetamin skulle vara den värsta drogen, du måste väl ändå hålla me om att heroin e mycket värre och även alkohol.. Amanita sa även att hallucinogeners påverkan har mycket med vilken situation man befinner sig i; detta stämmer mycket bättre.. Jag skulle vilja påstå att situationen man tar en drog i ofta är avgörande för hur den fungerar, t.ex om man är nojjig o tar en panna kan effekten helt utebli..
Mer
18 år 2 månader sedan #34717 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Missbruk bland schizofrena

Khujo2001 skrev: Amanita skrev och påstod att amfetamin skulle vara den värsta drogen, du måste väl ändå hålla me om att heroin e mycket värre och även alkohol..

Nope :mrgreen: Crack har jag för lite erfarenhet av för att jämföra med, men cocain tycker jag bedövar själen medans det sitter i, Freud var exempelvis cocainist och det finns många andra kända personer från början av 1900-talet som brukade cocain. Heroin har jag provat en gång 1997, men jag har ätit opium i flera år mot min fibromyalgi, och jag har inget negativt att säga om det förutom att somliga blir beroende, fast jag blir inte beroende (jag äter inte opium längre eftersom min fibromyalgi lättat en aning). Enda problemet med heroin är att det är olagligt så beroende heroinister måste gå till det extrema för att mätta sitt beroende, och därför blir de kriminella. När man gjort tester i bl.a. england där man gett heroinister heroin har kriminaliteten minskat markant och de har kunnat återgå till att leva någorlunda normala liv, HIV har givetvis då också minskat bland heroinisterna.

Amfetamin förvandlar människor till monster, och amfetaminister är så väldigt måna om att visa på hur jävla bra det är, när man ser på dem att de blir sjuka av det. Amfetaminister är dessutom jävligt påfrestande att umgås med. Adolf Hitler var amfetaminist, need i say more? Alkohol är i princip samma sak som amfetamin om man tar bort vakenheten, men det stimulerar samma typ av mentalitet och jobbiga personlighet. Det här är mina åsikter, och jag lägger ingen moral eller värderingar i det, plain fact från empiriska erfarenheter.
Mer
18 år 2 månader sedan #34729 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Missbruk bland schizofrena
Jag fattar inte att ni vågar hålla på som ni gör. Det är möjligt att jag är präktig på något sätt, men att hålla på och exprimentera med droger och hålla på och jämföra låter inte riktigt sunt tycker jag.
När jag tänker efter är jag nog väldigt präktig på något sätt för jag tycker att man skall föregå med gott exempel så gott man kan. Om inte så tycker jag man har ett ansvar mot barn och yngre personer. Håller man på med droger så tycker jag man skall hålla tyst om det.
Mer
18 år 2 månader sedan #34730 av Isa-Alise
En fråga till er som har missbrukat droger eller alkohol och som slutat missbruka:

Hur har du lyckats komma ifrån ditt missbruk? Vad hjälpte dig?
Mer
18 år 2 månader sedan #34732 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Missbruk bland schizofrena
Fredrik: För mig är det ett politiskt ställningstagande. Jag tycker hela frågan bedrivs på helt fel sätt på politisk nivå, och det faktum att folk har sådana föreställningar som du har bekräftar för mig att jag har rätt i mitt ställningstagande, eftersom du faktiskt inte vet vad du talar om.

Som jag nämnt tidigare så anser jag att den värsta drogen (bortsett från amfetamin) är alkohol, och så länge folk tjatar på om att alla droger är farliga utom alkohol, så kommer jag svara på det, därför att alkohol är och förblir den värsta drogen (bortsett från amfetamin). Jag har sett och umgåtts med missbrukare av alla kategorier, och alkoholister är by far den värsta sortens missbrukare (bortsett från amfetaminister).

I den mån man kan tala om måttligt bruk av alkohol, kan man också tala om måttligt bruk av andra droger. Svensk narkotikapolitik skapar missbrukare och kriminella. Jag har hittills inte hört ett förnuftigt argument för varför exempelvis cannabis skall vara olagligt, men jag har sett väldigt mycket seriös forskning som stödjer en avkriminalisering (bortsett från det faktum att det årligen kostar svenska staten 7 miljarder som istället kunnat gå till förslagsvis rehabilitering).

För mig handlar det inte på något vis om att vara präktig eller ej, jag är själv ganska så helylle på många sätt och väldigt hälsomedveten. För mig handlar det om personlig frihet, och rätten att bestämma över mitt liv.

Jag fattar personligen inte folk som vågar peta i sig alla mediciner som somliga gör. Det är enligt min mening totalt wacko.

Isa-Alise: Jag har personligen aldrig missbrukat någonting, missbruka är för mig betydelsen av ordet "missbruka", dvs. att använda på fel sätt. När jag exempelvis ville sluta röka tobak, så slutade jag röka tobak.
Mer
18 år 2 månader sedan #34733 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Missbruk bland schizofrena
Jag har nog blivit uppfostrad ganska strängt med fasta regler. Och jag är inte så liberal av mig. Men det är en uppfostran som kännts väldigt bra och trygg. Min mamma har haft noll tolerans mot droger och alkohol och om jag får barn någon gång så tänker jag köra samma stil som min mor har gjort (med undantag för det där med närheten och kärleken som hon tyvärr har haft svårt med).
Och varför vill jag det då? Jo för jag är inte säker på att barn och ungdomar själva är fullt medvetna om hur livet tillsammans med droger fungerar. Ett lättare missbruk kan vara inkörsporten till ett tyngre missbruk. Vissa perioder av livet när man är känslig kan man lätt hamna i ett missbruk.
Jag har själv haft en morbror som varit alkoholist och en annan som också har vissa problem med spriten.
Men jag är nog lite dum av mig som reagerar på detta, andra får göra som dom vill. Men jag kan inte hjälpa att se att en drogliberal politik kan få många barn och ungdomar att råka illa ut.