Missbruk bland schizofrena

Mer
18 år 2 månader sedan #34810 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Missbruk bland schizofrena
Khujo2001: Ursäkta, kanske jag skall förtydliga mig, det jag menar är inte beroendepotential, eftersom jag inte anser att beroende är det värsta som kan hända. Socker är lika beroendeframkallande som heroin, och folk får diabetes av det och ännu läbbigare sjukdomar, men det smaskar folk i sig hur mycket som helst av. Det jag syftar till är de skadeverkningar drogen har på kroppen och nervsystemet, och där anser jag att heroin är nästintill ofarligt för kroppen vid rätt dosering, förutom att man blir beroende.

Interlude: Döden är vacker, och livet är vackert, det finns mycket som är vackert :) Jag tycker om blommor :skifta

Admin1: Ursäkta återigen, jag hämtar mina uppgifter från vetenskaplig forskning, det kanske är fel av mig? Det finns väldigt lite som talar för att cannabis kan framkalla schizofreni, det som däremot framkommer är att personer med schizofrena drag i större utsträckning söker sig till att röka cannabis:
www.ukcia.org/research/Schizotyp ... bisUse.pdf
www.schizophrenia.com/sznews/arc ... 02940.html

Rökning dödar! Nu får ni bestämma er, skall vi tro på forskning eller på samhällspropaganda? Om vi kan tänka oss att lyssna på forskning, så kan jag gå med på att nikotin minskar risken för schizofreni, men då förutsätter jag att vi är konsekventa och lyssnar på forskning angående cannabis också. Det finns till och med forskning som talar för att cannabis minskar risk för schizofreni, förutom det faktum att många schizofrena upplever att det mildrar de schizofrena symptomen.

Vad cannabis tydligen kan göra är att vissa ämnen i cannabis kan förvärra symptomen, medans att andra ämnen i cannabis minskar symptomen:
http://www.patienthealthinternational.c ... /2891.aspx
(Personligen skulle jag anse att man inte kan dra alla individer över ett sträck gällande cannabis, somliga upplever att det förbättrar deras symptom, andra att det förvärrar dem.)

Kaffe och koffein är desutom i allra högsta grad något som kan förvärra schizofreni och psykos.
Mer
18 år 2 månader sedan #34814 av Khujo2001
ja Amanita, då är vi nog äntligen överens. Amfetamin skadar ju nerverna på ett helt annat sätt, det är jag medveten om. Tack för intressanta inlägg och åsikter! :D
Mer
18 år 2 månader sedan #34815 av Khujo2001
Funkar visst inte o logga in på denna dator, är iallafall jag Khujo2001 som tackar för en trevlig diskussion. Alltid intressant o höra andras åsikter.

mvh/ khujo2001 :D
Mer
18 år 2 månader sedan #34831 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Missbruk bland schizofrena
Khujo2001: Jo, det tycker jag också! Tack själv!
Mvh,
Amanita
Mer
18 år 2 månader sedan #34892 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Missbruk bland schizofrena
Jag har inga erfarenheter av vare sig amfetamin, cannabis, heroin eller allt vad Amanita och ni andra nämner här i tråden. Har just varit på bio och sett Walk the Line... en film om Johnny Cash och hans resa. Så om någon vill få insikter i hur missbruk förvandlar en människa och hur John fick modet att ta en andra chans och resa sig upp... så rekommenderar jag den filmen. Tyckte också jag kunde känna igen kampen med mitt eget liv i den filmen, trots att jag inte är rockstjärna eller narkoman. Sjukdom som sjukdom. Jag skulle nog ändå klassa missbruk som en sjukdom. Naturligtvis går det att missbruka allt, men det finns nog ändå substanser som är starkare än andra.... Olika medvetandetillstånd, ja det kan man ju utforska av nyfikenhet, somliga åker dit och missbrukar det, vad det nu är för substans.

Amanita, jag vill inte ta ställning, jag respekterar din kunskap. Det enda som slår mig i argumentationen om att cannabis är så bra bara för att det är en växt som människan använt i 40 000 år, men Amanita... druvor och andra frukter som utsätts för naturlig jäsning... hur länge har människan använt det? Vin i mindre mängder skadar ingen människa, men somliga åker dit, antingen för att de har en social problematik eller för att de har den där beroendegenen, en sjukdom helt enkelt.

Till sist, jämför i FASS tillexempel olika preparat om de är narkotikaklassade eller inte. Du har ju ofta argument för att saker ska vara så vetenskapliga och utforskade som möjligt. Jag vågar påstå att det finns gott om forskning bakom neuroleptika och andra psykofarmaka. Du kan inte kalla oss alla här som äter mediciner för wackon, eller vad du sa, det är respektlöst. För min egen del vill jag säga att mina mediciner har gjort livet mer hanterbart, jag kan behålla mitt jobb och jag går inte min man och min omgivning på nerverna. Jag blir mer balanserad och sover bättre. Jag tycker det är fantastiskt att människan har kunnat forska fram dessa mediciner och jag känner mig kränkt av att bli kallad ett wacko.

/Sofie
Mer
18 år 2 månader sedan #34899 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Missbruk bland schizofrena
Sofie: Ledsen att läsa att du läser mina inlägg på ett sådant sätt att du tolkar "Jag fattar personligen inte folk som vågar peta i sig alla mediciner som somliga gör. Det är enligt min mening totalt wacko." som att jag menar att alla som äter mediciner är "Wackon". Absolut inte, men personer som har mage att säga att droger är skit och som samtidigt petar i sig en massa mediciner som de försvarar helhjärtat är faktiskt inte på det klara med vad de talar om, eftersom alla mediciner är droger.

Jag har inte på något sätt påstått att droger skulle vara något dåligt, det är det däremot många andra här som gör. Det jag anser däremot är att de värsta drogerna är alkohol och amfetamin.

Jäsning av druvor är en tämligen ny metod, före dess använde man honung och de äldsta kända spåren som visar att man känt till jäsning av alkohol är från mesopotamisk tid, för ca. 6.000 år sedan. Alkohol kulten har vandrat med indoeuropéerna, och det lustiga är att i alla kulturer som haft alkohol som kulturell drog har även våld, krig och storhetsvansinne följt i spåren, exempelvis Romare och Germaner, medans kulturer som använt cannabis har anammat icke våld, fredligt sinnelag och högtstående filosofi och andlighet, exempelvis forna Indien och forna Kina. Egypten hade opium som favorit drog, de konsumerade enorma mängder opium.

Det är fantastiskt bra att dina droger gjort så att du kan leva ett bra och kvalitativt liv, det missunnar jag dig inte på något sätt. Men om jag anser att andra droger kan förhöja livskvaliteten för mitt liv, hur kommer det sig då att du inte kan unna mig det då?

Du hävdar att det leder till missbruk, och jag hävdar att det skiljer väldigt mycket från person till person, och det skiljer väldigt mycket från substans till substans. Blev du exempelvis informerad i filmen om Johnny Cash att LSD har botat många missbrukare, från både alkohol och heroin? Har du blivit informerad om att LSD inte leder till beroende, vare sig fysiskt eller psykiskt?

Du har förmodligen blivit informerad om att LSD leder till schizofreni? Tja, det är en myt spridd av samhället, liksom så mycket annat.

På 80-talet kom man underfund med att folk gick upp i vikt, så man talade om för dem att de skulle sluta äta fett, men folk fortsatte gå upp i vikt. Idag har man kommit underfund med att det är viktigt att äta rätt fett för att hålla rätt vikt, det man skall undvika är socker, själva grejen är den att det visste man på 80-talet också, men sockerindustrin som är en multimiljard industri såg till att tysta ned det hela. Vad vill jag säga med detta? Allt är inte så som de säger i tv alltid, världen är lite mer komplicerad än det ofta verkar.

Min kompis som jag berättade om som varit heroinist i 26 år, han blev botad av en enda session av en annan hallucinogen. Eftersom den är olaglig i sverige var han tvungen att åka till Polen för att få bli frisk. Idag lever han också ett kvalitativt liv, precis som du.