Missbruk bland schizofrena

Mer
18 år 2 månader sedan #34734 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Missbruk bland schizofrena
Fredrik: Det är nog ett bra ställningstagande att hålla sig nykter på alla fronter, det har jag full förståelse för.

Anledning nummer ett till varför ungdomar provar olika droger är för att de är förbjudna, anledning nummer två är för att de vill utforska alternativa medvetandetillstånd, anledning nummer tre är för att de vill fly verkligheten eller bedöva sig.

Genom att hålla droger förbjudna så skapar man en hel grupp med ungdomar som provar droger just därför. Den grupp av ungdomar som vill utforska alternativa medvetandetillstånd är en relativt liten riskgrupp för att fastna i missbruk, de brukar istället gå vidare med meditation och yoga osv. Detta är den grupp som eventuellt bryr sig om ett förbud. Grupp nummer tre skiter i om det är förbjudet eller ej. Så, vad har vi då för nytta av ett förbud? Nada.

Sedan läste jag nyligen om en undersökning som gjorts med tunga heroinister som gått på det i många år, där man kollat vad som faktiskt var deras inkörsport, och *tada* hos majoriteten av dem var det förstås alkohol.

Det kanske skall tilläggas att jag också vuxit upp med sträng syn på det här med droger, och den typiska 80-tals indoktrineringen vars syfte var att tuta i barnen att röker de en joint så är det kört. Mina föreställningar har förändrats iom att jag sett hur saker faktiskt fungerar i verkligheten.
Mer
18 år 2 månader sedan #34735 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Missbruk bland schizofrena
Jag fattar egentligen allvarligt talat inte hur du resonerar. Det är ju genom att förbjuda vissa saker som vi visar våran ståndspunkt om vad som är bra osv. Tror du verkligen att det hade blivit bättre om vi tar bort alla förbjud mot droger. Jag har en fostersyster som blev lämnad ensam i sin säng som spädbarn pga att hennes mamma var förlorad i droger. Hur skulle vi förhindra att mer inte hamnade i min systers situation och vi tog bort förbudet mot droger?
Mer
18 år 2 månader sedan #34736 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Missbruk bland schizofrena
Det finns bara ett fåtal droger som gör att en mamma blir "förlorad i droger" framför att sköta sitt barn. Så när du gör den jämförelsen, kanske du också kan jämföra med att somliga schizofrena mördar på grund av sina röster, och därför är alla schizofrena potentiella mördare?

Genom att förbjuda något så förvandlar man en massa människor till kriminella, människor som inte vill vara kriminella. Det är vad som händer. Inget mer händer, förutom att det kostar staten en väldig massa pengar att upprätthålla dessa lagar, och det skapar en massa olyckliga människor.
Mer
18 år 2 månader sedan #34738 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Missbruk bland schizofrena
Alla schizofrena mördar naturligtvis inte. Men när dom gör det så tycker jag att det skall åtföljas av ett straff. Återigen så visar vi att det inte är ok att mörda någon, precis som vi visar att droger inte är ok.
Hade vi tagit bort förbudet mot droger så skulle det vara ett slag i ansiktet på min foster-syster. Det skulle betyda att det som hennes mamma gjorde mot henne när hon var lite var ok.
Mer
18 år 2 månader sedan #34741 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet Missbruk bland schizofrena
Det var inte okej, det hennes mamma gjorde när hon var liten. Men felet ligger i att hon vill projicera hennes mammas dåliga omdömme på drogen, när det i själva verket var hennes mamma som gjorde felet.

Problemet här är att du talar om "droger" och drar alla droger över ett sträck, jamen, i så fall för att vara konsekventa kanske vi också skall lägga till alkohol, tobak, kaffe osv? Kan du inte istället medge att det var heroin hon höll på med? Jag känner en kille som skjutit heroin i 26 år och som har 12 ungar, han var inte världens bästa farsa, men ungarna har överlevt och mår bra.

Istället för att dra alla droger över ett sträck, skulle vi kunna kategorisera och säga att cannabis faktiskt förvandlar föräldrar till omtänksamma och goda. Min mamma var alkoholist när jag var liten, hon körde oss till våra aktiviteter onykter och kunde mycket väl ha haft ihjäl oss den vägen. Jag anser fortfarande att det är mamma som bär ansvaret för sina handlingar.

Du är heller inte konsekvent i din jämförelse, eftersom du säger att några schizofrena mördar, och dessa skall omhändertas. För att vara konsekvent bör man säga, några som använder droger blir missbrukare, och dessa skall omhändertas.

Adopterade dina föräldrar din fostersyster?
Mer
18 år 2 månader sedan #34745 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Missbruk bland schizofrena
Jag är medveten om att jag drar alla droger över en kam. Jag kan för lite om droger för att inte generalisera. Men kaffe vet jag en del om :) . Det smakar som skit utan socker och grädde, men om mina framtida ungar vill smaka på det så tänker jag inte säga nej.
Men jag tänker nog dra gränsen vid liknande droger som kaffe och the. Möjligtvis att jag kan tolerera cigaretter. Men därefter drar jag definitivt gränsen.