Referensindivid i ny studie?

Mer
17 år 11 månader sedan #40152 av stefan
Idag damp det ner ett brev i brevlådan med en förfrågan om jag ville vara med i en så kallad fall-referensstudie. Detta innebär att dom vill jämföra individer som mig, som inte begått några våldsbrott, med andra som begått mord/dråp.

Det är i och för sig bra att man lär sig mer om vad som gör att en individ begår sådana brott, men jag är ändå tveksam eftersom jag ogillar att fler personer får tillgång till min journal. Eventuellt kommer jag trots obehaget att delta eftersom studien kan leda till något positivt.

Har någon annan här på viska varit med i någon studie, som inneburit att eran journal lämnats ut?

Hur skulle ni andra gjort i mitt ställe? Skulle ni deltagit i undersökningen?
Mer
17 år 11 månader sedan #40153 av Nissegossen
Javisst skulle jag det! Jag skulle gärna gå med på att vara med i undersökningen!

Därför, att om nu Gud ser rätt in i min hjärna, (Och Den onde, åklagaren). Och jag definitivt inte har något att dölja, så varför skulle jag inte!!?

Har man frid med det som är det goda i tillvaron, kan man inte frukta något, från någon mänsklig kraft!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 11 månader sedan #40154 av stefan
Svar från stefan i ämnet Referensindivid i ny studie?
Personligen så är jag som sagt lite tveksam. Det känns lite som att riva upp ett sår som har läkt. Men nyttan med en sådan studie kanske är värt lite obehag. Att ge tillgång till sin journal är ju mer känsligt än att anonymt delge sin story om hur det är att vara psykiskt sjuk, vilket jag ju gjort här på viska.
Mer
17 år 11 månader sedan #40156 av Nissegossen
Vem som hellst skulle om de Googlade på "Nissegossen" Kunna få fram min identitet! Jag är inte ett dugg rädd för att få min identitet röjd!

Varför skulle jag?
Det jag skriver här är bara allmänmänskligt i den situation jag och andra har varit ute för i denna fruktansvärt handikappande sjukdom som Schizofrenoi är!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • osso
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40161 av osso
Svar från osso i ämnet Referensindivid i ny studie?
Jag har blivit "erbjuden" det. Det var en heltöntig sjukskötare från karolinska som "erbjöd" det. Man skulle få en smörgås tror jag.... Och han trodde han hade nån form av inblick i hur människor har det. Och skröt om att han försökt hjälpa folk när han såg hur folk lämnades ensamma som han kom i kontakt med genom forskningsprojektet.

Jag tackade nej med anledning av att jag hade en son som jag ansåg att jag behövde skydda också. Jag hade varit med om verkligheten hur det fungerar bland psykiatrin och tjänstemännen i vårt land. Så nej.

Det var helblarrigt och jag anser att de var inne på helt fel spår och det skulle inte komma nåt bra ut av det där. De vet ju inte vad de håller på med.
Mer
17 år 11 månader sedan #40251 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Referensindivid i ny studie?
Om jag blev erbjuden att deltaga i en sådan där studie skulle jag utan tvekan göra det. Jag kan inte se någon risk med att ytterligare en person till går i genom ens journal för jag har ju avverkat ganska många psykiatrer redan och en till som tittar i journalen gör varken till eller från.