Fråga om LPT

Mer
6 år 2 månader sedan #1025642 av Sjukihelahuvudet
Svar från Sjukihelahuvudet i ämnet Fråga om LPT
Carmen Al Kebab,
Självklart menar jag inte 35 antipsykotika, jag menar 35 olika psykofarmaka. Och jag har inte blivit tillsagd att använda 4 olika antipsykotika samtidigt nu, utan samma där, psykofarmaka. De vill ge mig stämningsstabiliserande, en antipsykotisk medicin, en sömnmedicin och en ångestdämpande.

Jag gör inte jämförelsen psykotisk-medicinering, jag gör jämförelsen medicinering-må bra utan medicin. För det gör jag. Men de vägrar acceptera det. Jag är inte psykotisk.

Sverige är ett bra land, men om man jämför med det land jag är i nu så är sjukvården inte bra. Det är brist på psykiater i Sverige vilket gör att de som väl arbetar kan komma undan med i princip vad som helst. Det har jag flera exempel på. Det land jag är i nu är det annorlunda, här finns det fler läkare än jobb vilket gör att de som får jobb måste sköta sig och faktiskt se till patientens bästa och inte bara försöka rädda sitt eget skinn eller lalla runt på jobbet. Jag har inte sagt något om att Sverige är ett dåligt land, men psykvården har definitivt brister.

Jag vet inte om jag klarar av att jobba då jag de senaste åren varit inlagd månader i sträck följt av ytterligare inläggningar. Jag tog studenten i december och ska nog försöka börja plugga i höst.
Mer
6 år 2 månader sedan #1025685 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fråga om LPT
Sjukihelahuvudet en psykos kan göra att utan att du tänker på det kan du dö pga dumdrastiska saker man gör under en psykos, självmordsrisken är markant högre i en galopperande psykos. Samt att en frivillig inläggning kan konverteras till Tvång dvs LPT medan du ligger på avd.

Admin och Inwatto här har rätt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 2 månader sedan #1025886 av Carmen Al Kebab
Svar från Carmen Al Kebab i ämnet Fråga om LPT
sjukihelahuvudet, jag kan rekommendera Norge om du vill leva utan medicin... Du kan fixa medborgarskap där eftersom vi har ett nordiskt samarbete... Men jag rekommenderar först att leva där i ungefär 1 år innan du gör din bedömning... Du måste också jobba minst halvtid oavsett vilket land du åker till.

Först måste du testa dig själv på arbetsmarknaden, hur mycket klarar du av att jobba, är det lätt att få jobb?

Du kan utbilda dig i Norge och tjäna ganska bra med pengar där... Men hur kul är det att leva i Norge?
Mer
6 år 2 månader sedan #1026037 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fråga om LPT
Har man psykossjukdom sjunker risken att dö med 50 % under de perioder man tar antipsykotika. Är du utan antipsykotika ökar din risk att dö. Psykoser ökar risken att dö i självmord eller olycksfall.
Mer
6 år 2 månader sedan #1026298 av Sjukihelahuvudet
Svar från Sjukihelahuvudet i ämnet Fråga om LPT
Om man tar antipsykotika trots att man inte har en psykossjukdom då? Är inte det farligt?
Mer
6 år 2 månader sedan #1026605 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fråga om LPT
Risken att dö av antipsykotika utan psykossjukdom är sällsynt. Nästan försumbar.