Fråga om LPT

Mer
6 år 2 månader sedan #1023523 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Fråga om LPT
Läkare kan lägga in dig om de tror de är det bästa för dig och hävda att du är farlig. Ord står mot ord och i regel vinner läkaren. Men, jag tror inte det är så stor risk - psyket är fullt i regel och skyddsnätet som läkaren lägger ut har mycket stora hål. Ta det lugnt. Tycker du låter lite överdrivet rädd för att bli inlagd. Visst, det är inte kul att bli frihetsberövad på grund av något osynligt och för att man bara är sig själv. Har du åkt utomlands, är risken ännu mindre att de bryr sig så mycket om dig att de letar upp dig och skickar blåljuspersonal efter dig.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
6 år 2 månader sedan #1023635 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fråga om LPT
För att få LPT måste man vara i behov av vård 24 timmar av dygnet och sedan skall man neka vård.
Läs här:
För att få tvångsvård krävs allvarlig psykisk störning, som schizofreni, behov av psykiatrisk vård hela dygnet och att du tackat nej till frivillig vård. Ofta anses man vara en fara för sig själv och andra. En undersökning där en läkare träffas personligen (ej telefon) krävs och om du vägrar kan polisen/Kriminalvården hämta dig i hemmet (handräckning). Läkaren skriver ett vårdintyg och anger varför tvångsvård krävs.

www.viska.se/sjalvhjalp/6453-tvangsvard-och-rattspsyk
Mer
6 år 2 månader sedan #1023767 av Sjukihelahuvudet
Svar från Sjukihelahuvudet i ämnet Fråga om LPT
Okej, så jag behöver inte ta medicinen, eftersom det bara var ett tomt hot att lägga in mig?

Säg inte "ta medicinen, det är för ditt eget bästa, läkaren vill bara att du ska må bra" för det är inte sant. Enda anledningen till att läkaren vill ge mig medicin trots att jag redan mår bra är för att hon ska rädda sitt eget skinn utifall att jag skulle börja må sämre men faktum är att jag mår sämre med medicin än utan så risken för försämring är bra mycket större om jag fortsätter ta den.
Mer
6 år 2 månader sedan #1023819 av Carmen Al Kebab
Svar från Carmen Al Kebab i ämnet Fråga om LPT
Du lär dig med tiden vad som är accepterat//inte accepterat hos psykiatrin.

Kan vara värt att studera LPT lagen.

Det är lite som att vara politiker mot en journalist... Man lär sig vad man ska säga osv.
Mer
6 år 2 månader sedan #1023820 av Carmen Al Kebab
Svar från Carmen Al Kebab i ämnet Fråga om LPT
Det beror på din tidigare problematik, har du haft självskadebeteende så blir läkare säkert vaksamma i framtiden.

Förtroende är något man bygger upp långsiktigt.
Mer
6 år 2 månader sedan #1023824 av Carmen Al Kebab
Svar från Carmen Al Kebab i ämnet Fråga om LPT
Om en läkare tvivlar starkt på att du inte tar medicin så går det att bevisa att man tar medicin... Oroa dig inte.