Idag fick jag min diagnos Schizoid personlighetsstörning

Mer
16 år 3 månader sedan #107739 av Graatass
Hej Partyjunkie!
Antingen så är ditt namn "partyjunkie" lite missvisande, eller så har du fått fel diagnos! :)
Har själv diagnosen Schizoid eller Schizoidi och ett kännetecken för den diagnosen, liksom för Asperger, är att man aldrig kommer människor riktigt nära. Man håller distansen, på gott och ont. Mest är det på ont, därför att det är svårt att hålla både vänskaps- och kärleksförhållanden levande. Det är, tycker jag, som att leva med ett ständigt pågående tomrum och det känns deprimerande. Därför har jag dels diagnosen Schizoid, men också, till vardags kan man säga, diagnosen Depression. Har skrivit en bok om hur det är, men trots att jag nu har den utgiven på förlaget Vulkan, så är ingen intresserad av att köpa den. Nåja, det får de göra som de vill. Jag har skrivit den och det är jag mycket nöjd med!
Annars har Ronald D Laing skrivit en bra bok som heter Det kluvna jaget. Den är gammal och "anti-psykiatrisk", men den har sina fördelar.
För att hålla min vardag igång, jag är sjukpensionär sedan sex år tillbaka, så använder jag dels Lars-Erik Uneståhls Avspännings-CD. Dels har jag börjat på Qigong och går på det en gång i veckan. Det kostar mig 1300 kronor för 12 gånger, men det är det värt.
Annars rekommenderar jag böcker av Anna Kåver och Åsa Nilsonne, om Medveten Närvaro. Det finns också en ny bok av Ola Schenström som heter Mindfulness i vardagen. I den boken finns också en CD med övningar man kan göra.
Sedan håller mina två hundar mig igång och med dem träffar jag andra hundägare varje dag. Så helt ensam är jag inte, men någon fördjupad relation ser jag inte som möjlig idag.
  • partyjunkie.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #107745 av partyjunkie.
Graatass,

tackar för svaraet... partyjunkie heter jag för att jag brukade ta drgoer ibland när jag drack alkohol därmed på engelska partyknarkare :p.. det med fel diagnos. jag trode att jag hade borderline för där stämmer nästan allt in på mig när jag läser om det. men läkarna sa nej nej det har du inte direkt ja sa att jag trode det.. jag har haft massa kontakt och så med beroende centrum & psyk så dom har massa papper på mig. så dom vet en hel del om mig. sedan har jag gjort ett personlighets test som var på 286 frågor som man fick svara ja eller nej på. sedanfick jag göra några andra tester där dom kollade snabbhet och sådana saker.. efter det har dom satt diagnosen schisoid personlighetsstörning. dom hade för funderat på schitzotyp. men hade kommit fram till att det var mer på schizoid som stämde för jag uppfylde 5 & en halv av kreteringarna enligt dom.. sådärför fick jag diagnosen schizoid personlihetstörning. men jag tycker själv att jag borde ha fått borderline & inte det jag fick. men det var jag inte enligt dom... det där med att alldrig komma folk riktigt nära det kan nog stämma in på mig.
Mer
16 år 3 månader sedan #107747 av aspie

Graatass skrev: Har själv diagnosen Schizoid eller Schizoidi och ett kännetecken för den diagnosen, liksom för Asperger, är att man aldrig kommer människor riktigt nära. Man håller distansen, på gott och ont. .

Det där har jag ofta fått skällor för.
Mer
16 år 3 månader sedan #107753 av Graatass
De mediciner jag har är mot ångest, nedstämdhet, humörssvängningar och depression. Medicinerna är Efexor, Tegretol, Risperdal, Atarax och så Propavan eller Imovane.
Eftersom jag har högt blodtryck har jag nyligen fått medicinen Seloken mot det. Men det blir lite "kontraproduktivt" att ha dels Efexor, som höjer signalsubstansen Noradrenalin, och så Seloken som sänker signalsubstansen Noradrenalin.
Ska träffa min läkare på måndag och ska föreslå att byta Efexor mot Seroquel. Seroquel har man börjat använda som anti-depressiv medicin. Har tidigare haft andra sorter, men det verkar som om medicinerna mattas av efter ett tag. Ett år eller så, sedan ger de inte samma effekt längre, tycker jag.

Någon här som har personlig erfarenhet eller känner till något om Seroquel?

Mot Schizoidi finns det ingen medicin, men så mycket man orkar och kan är det nog bra att umgås med andra människor. Olika slags fysisk träning är nog bra också, för att det alltid är risk med viktuppgång med olika mediciner. Med mina hundar går jag tre promenader om dagen. Sammanlagt kanske tre timmar eller så. Brukar gå en hastig promenad på en timme varje eftermiddag.
Mer
16 år 3 månader sedan #107758 av aspie

Graatass skrev:
Någon här som har personlig erfarenhet eller känner till något om Seroquel?

Seroquel är bra sömnmedicin, men jag tyckte att den förorsakar dagtrötthet. Det gör t ex Tryptizol inte.

Annars, vad heter boken som du skrivit, Graatass?
Mer
16 år 3 månader sedan #107761 av Graatass
Boken som jag har skrivit heter "Som man skrattar får man ligga". Jag kan skicka den till den som vill läsa den. Det går bra att skicka ett meddelande till min mailadress: <!-- e --><a href="mailto:graatass@passagen.se]graatass@passagen.se[/url]<!-- e --> Jag skickar den i så fall som pdf-fil.
Går snart och lägger mig nu, så jag mailar den i sådana fall i morgon eller så.
Seroquel låter bra!