Idag fick jag min diagnos Schizoid personlighetsstörning

Mer
16 år 2 månader sedan #109713 av Karenina

Graatass skrev: Jag tror att det var Asbie eller Aspigirl som skrev att Asperger och Schizoidi är samma sak, men Asperger uppstår före födseln och Schizoidi efter födseln. Kanske stämmer?
Ronald D Laing menade i sin bok Det kluvna jaget, att Schizoidi var vår tids diagnos. Kanske det ligger något i det? Att det är därför som så få har diagnosen, därför att den stämmer överens med så många. Läser just nu en bok om Andy Warhol, a propos utställningen på Moderna Museet i Stockholm, och han hade tydligen också mycket svårt med distansen till människor.
Skillnaden är kanske att han var en mycket kollektivistisk människa. Han trivdes med mycket människor omkring sig.


Som jag har uppfattat det, så har diagnosen schizoid personlighet/ personlighetsstörning nästan helt ersatts med Aspergers syndrom på senare år.
Tidigare nämndes ibland filosofen Wittgenstein som ett paradexempel på en schizoid personlighet. Sedan mitten av 90-talet nämns han istället ofta som ett (av flera) kända exempel på begåvade Aspergers-personer. Så Aspergers Syndrom är nog mera vår tids diagnos, än vad schizoid/schizotym personlighet är. Fast på R.D. Laings tid var ju Aspergersdiagnosen ännu helt okänd. Autism fanns - fast bara som en möjlig diagnos för extremt inåtvända barn. I övrigt sa man att autism ingick som ett av huvudsymptomen vid schizofreni. Men autism fanns inte som någon enskild separat diagnos.
Idag pratas det ju i gengäld så mycket mera om dessa så kallade autismspektrumstörningar. Jag vet inte varför det är så egentligen - men så är det iallfall.
Andy Warhol har jag också sett, att han har nämnts som exempel på en känd person med Aspergers syndrom.
Mer
16 år 2 månader sedan #109729 av Nissegossen
Än en gång välkommen Karenina! :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 2 månader sedan #109856 av aspie

Graatass skrev: Jag tror att det var Asbie eller Aspigirl som skrev att Asperger och Schizoidi är samma sak, men Asperger uppstår före födseln och Schizoidi efter födseln. Kanske stämmer?

Precis samma sak är de inte, men de ofta ger likadana resultat med screening questionaire.

Graatass skrev: Ronald D Laing menade i sin bok Det kluvna jaget, att Schizoidi var vår tids diagnos. Kanske det ligger något i det? Att det är därför som så få har diagnosen, därför att den stämmer överens med så många. Läser just nu en bok om Andy Warhol, a propos utställningen på Moderna Museet i Stockholm, och han hade tydligen också mycket svårt med distansen till människor.
Skillnaden är kanske att han var en mycket kollektivistisk människa. Han trivdes med mycket människor omkring sig.

Alla personer inom autismspektret är inte isolerade, men de behöver sina ensamma stunder. Gillberg delade autister i tre grupper: de avskärmade, de passiva och de udda-och-aktiva. Man har senare börjat tala också om en fjärde huvudkategori: de formellt hövliga. Autismspektrumstörning kan man inte få senare i livet, utan den finns från barndomen. En schizoid personlighet/personlighetsstörning däremot kan utvecklas senare hos en person som har inte varit autist som barn, så har man åtminstone uppfattat det tidigare.

Karenina skrev: Som jag har uppfattat det, så har diagnosen schizoid personlighet/ personlighetsstörning nästan helt ersatts med Aspergers syndrom på senare år.
Tidigare nämndes ibland filosofen Wittgenstein som ett paradexempel på en schizoid personlighet. Sedan mitten av 90-talet nämns han istället ofta som ett (av flera) kända exempel på begåvade Aspergers-personer. Så Aspergers Syndrom är nog mera vår tids diagnos, än vad schizoid/schizotym personlighet är. Fast på R.D. Laings tid var ju Aspergersdiagnosen ännu helt okänd. Autism fanns - fast bara som en möjlig diagnos för extremt inåtvända barn. I övrigt sa man att autism ingick som ett av huvudsymptomen vid schizofreni. Men autism fanns inte som någon enskild separat diagnos.
Idag pratas det ju i gengäld så mycket mera om dessa så kallade autismspektrumstörningar. Jag vet inte varför det är så egentligen - men så är det iallfall.
Andy Warhol har jag också sett, att han har nämnts som exempel på en känd person med Aspergers syndrom.

Diagnosen Aspergers syndrom har blivit vanligare samtidigt som schizoidi och schizotypal har minskat. På nätsidorna borderline.nu stod det att nu när man har börjat veta mera om Aspergers syndrom, har man börjat misstänka om schizoidi och schizotypal överhuvudtaget existerar. Det vet man inte. Barndomsuppgifterna är inte alltid möjliga att få, och lindriga autismspektrumstörningar märks inte hos barn heller.
Mer
16 år 2 månader sedan #109878 av Graatass
Det kan mycket väl tänkas att Andy Warhol hade Aspergers. Han var mycket distanserad till människorna i sin nära omgivning. Han levde länge med sin mor, men deltog inte i hennes begravning. Det kan tyda på att han antingen inte kände något för hennes bortgång, eller också kände alldeles för mycket. Men det fanns andra människor som t ex Edie Sedgwick som stod honom mycket nära. Ändå hjälpte han inte henne. Hon dog av en överdos.

Men angående schizoidi, så tror jag inte att någon lider av att ha den personlighetsstörningen. Snarare lider man av nedstämdhet, depression eller av alla de missförstånd som uppstår omkring den schizoide. Det kan också finnas något tragiskt i att omgivningen förväntar sig en reaktion, en känsla av intimitet eller att man är känslomässigt berörd. Och så är man inte det. Man känner ingenting. Och det behöver ju inte betyda att man inte vill känna någonting. Men man är så pass ärlig inför sig själv och inför sina närmaste att man erkänner att man faktiskt inte känner något. Ska man spela; låtsas som att man känner något, när man inte gör det?
Mer
16 år 2 månader sedan #109885 av Nissegossen
Intressant! Kan själv komma på ibland att vid saker som hänt, att det berör mig föga rent känslomässigt i just den stunden, men det beror på att just när det hänt kan jag inte ta till mig det.
Därför kan jag ibland utifrån tyckas att jag inte reagerar känslomässigt direkt, för det kommer efteråt, när allting är över!

Ett slags chock, kan jag tänka mig. Sedan bearbetar jag det i ensamhet och när det är färdigbehandlat hos mig, kan jag återigen visa en distans till mina känslor inför det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 2 månader sedan #109887 av Geta
Men finns det verkligen människor som reagerar
på allt, känslomässigt?
Det skulle ju bli omöjligt att leva isåfall.
Det mesta som kablas ut varje dag i media måste vara
outhärdligt om man har sina känslor påkopplade
hela tiden..