Idag fick jag min diagnos Schizoid personlighetsstörning

Mer
16 år 2 månader sedan #109555 av Mantra
Vill bara säga till dig, Geta, att jag uppskattar dina empatiska och kloka inlägg... :)
Mer
16 år 2 månader sedan #109584 av Geta
Tack,
men min läkare tyckte att jag bara intellektualiserade
och att det var si och så med känslorna.
Mer
16 år 2 månader sedan #109612 av aspie

Geta skrev: men min läkare tyckte att jag bara intellektualiserade
och att det var si och så med känslorna.

Detta påstående är ett av världens vanligaste vid terapierna. Praktiskt taget alla terapimänniskor som har haft med mig att göra, har börjat med detta, men mestadels tagit tillbaka sina ord senare. Men jag är inte den enda som har råkat ut för detta. Jag har hört detsamma av åtkilliga andra som hade diskutetat med terapeuter.
Mer
16 år 2 månader sedan #109634 av Mantra

Geta skrev: Tack,
men min läkare tyckte att jag bara intellektualiserade
och att det var si och så med känslorna.


Jag tycker själv att jag gör så, dvs intellektualiserar problem och känslor. Det var en terapeut, som en gång under en samtalstimme sa till mig att jag kunde tala om traumatiska händelser utan att visa känslor.

Kanske är det så, att på ett forum som det här, är det lättare att uttrycka vad man känner eftersom det så att säga sker på distans "och vi måste inte lära känna varandra mer och bättre" för att citera Graatass
eller...tänker jag fel??? :)
Mer
16 år 2 månader sedan #109658 av Admin1

aspie skrev: De båda hör till schizofrenispektret. Jag skulle inte utan vidare tro att schizoidi "växer" till schizofreni, men det är inte uteslutet. Det finns en mellanstation mellan dem på schizofrenispektret, schizotypal, som är ännu närmare schizofrenia.


Rätt. Schizoid går väldigt sällan över i schizofreni. Schizotyp däremot kan övergå i schizofreni hos vissa. Schizotyp ligger därför närmare schizofreni. Jag har läst att i klassificeringssystemet ICD-10 räknas schizotyp till schizofrenierna, Hur det blir så förstår jag inte för schizotyp är ju icke-psykotisk. Att schizoid ingår i schizofrenispektrat beror att släktingar till personer med schizofreni kan vara schizoida eller schizotypa mer än normalt.
Mer
16 år 2 månader sedan #109674 av Geta
Är det så att om man uppfostras av en schizoid
eller schizotyp person så blir man schizofren?