Idag fick jag min diagnos Schizoid personlighetsstörning

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 2 månader sedan #109256 av
det är en sak till jag vart och fundera på när jag försökte hitta på information om schisoid personlighetsstörning.. är det sett som en psykopatisk störning???:s för det står nämlingigen det på susning.nu

såhär står det där..

Det finns många "friska" psykopater, varmed man menar en person
som har insikt i, och kan hantera sin personlighetsstöring och
fungera i samhället (se exempelvis schizoid personlighetsstörning).

sidan det stog på..
susning.nu/Psykopat
Mer
16 år 2 månader sedan #109314 av aspie
Låter roddigt. Detta missförstånd har antagligen upstått eftersom det finns inget riktigt officiellt diagnosnummer för psykopati, som anses mestadels höra till både narcistiska och asociala störningar, men detta är första gång att jag ser den blandas med schizoidi. Men antagligen har författaren inte menat att schizoidi är en psykopatisk störning, utan ha/hon tar både schizoidi och psykopati som exempel av störningar som i många fall går att hantera.
Mer
16 år 2 månader sedan #109349 av Mantra

aspie skrev: [. Men antagligen har författaren inte menat att schizoidi är en psykopatisk störning, utan ha/hon tar både schizoidi och psykopati som exempel av störningar som i många fall går att hantera.


Ja, jag håller med dig, Aspie. Så ska det naturligtvis förstås.

Inwatto skrev: "Visst är det roligt att hitta saker som stämmer in på en själv men riktigt varför schizoidi och schizofreni uppkommer är det nog ingen som vet, verkar det som". Roligt är kanske inte riktigt rätt ord men det känns bra att känna igen vissa tillstånd hos sig själv och förstå varför man funkar som man gör.


Admin1 skrev: "Att få har diagnosen schizoid personlighetstörning beror nog på att man i de flesta fall kan fungera riktigt bra trots att man har denna diagnos. Man är väl mer en ensamvarg och det är väl accepterat att vara så i samhället. De flesta accepterar nog detta och söker inte hjälp. Det finns ju heller ingen direkt behandling vid schizoidi".
Protest!! :!: Det innebär ett lidande att inte förstå varför och att man inte fungerar fullt ut...
Mer
16 år 2 månader sedan #109355 av Graatass
Antar att mycket av missförstånden beror på att det idag finns så många utbildade teoretiker och akademiker som försöker visa på sitt eget existensberättigande genom att skapa, omforma eller motbevisa andras teorier och argument.
Men hur reagerar man som en person som har schizoid personlighetsstörning?
Något som är störande för många är att ens intresse för sex är ganska lågt. En annan sak är att man inte får ut så mycket av personliga relationer med släkt och vänner. För mig känns det som om relationerna, även de som jag uppskattar mycket, "rinner mellan fingrarna". Det som ger mest är att träffa en enda annan människa och prata med den människan om viktiga ämnen. Snart falnar intresset och uppmärksamheten, koncentrationen, fokuseringen, ebbar ut.
Och det är det, tror jag, som andra människor känner; att man inte är riktigt med dem. Vilket leder till att de snart slutar att umgås med en. Vilket är synd, men inte outhärdligt. Eller så är det outhärdligt och självmordstankar och självmordsplaner kommer och återkommer. Man blir deprimerad och behöver mediciner mot oro, ångest och nedstämdhet. Men ingen frågar varför man blir nedstämd.
Och var finns det plats för en icke-social människa idag? Man kan knappast få anställning som fyrvaktare längre. Det bästa vore om man kunde studera eller arbeta på distans. Men företagen vill att man ska vara närvarande på en arbetsplats och vara social där.
Mer
16 år 2 månader sedan #109357 av Graatass
Så här står det i Wikipedia:
sv.wikipedia.org/wiki/Schizoid_p ... C3%B6rning

Men med så mycket annat, så beror det nog på var man hamnar som schizoid. Vilka umgås man med och varför? Kanske man bara kan umgås med andra schizoida?
För mig har det givit mycket att ha två hundar som håller mig sällskap i vått och torrt. De ser till att jag kommer ut på promenader och att jag träffar andra hundägare. Med de hundägarna är det inget krav på att man ska fördjupa kontakten och börja umgås mer och mer. Man träffas med hundarna, går en runda för att sedans skiljas igen och inte veta när man träffas nästa gång.
Tränar också Qigong, vilket är bra för hälsan, men där är också samma sak. Vi tränar tillsammans, men vi umgås inte utanför träningen och vi måste inte lära känna varandra mer och bättre.
Mer
16 år 2 månader sedan #109387 av Admin1
Det står mer om schizoid i engelska Wikipedia. Tydligen är 1 % av befolkningen schizoid dvs det är lika vanligt som schizofreni.
en.wikipedia.org/wiki/Schizoid_p ... y_disorder

Schizofreni anses vara den värsta psykiska sjukdomen och risken för självmord är 10 % och lika stor som för depression. Högst självmordsrisk har bipolär och schizoaffektiv med 15-20 %. Schizoid ligger nog väldigt lågt jämfört med detta, men man kan ofta ha självmordstankar, men de realiseras sällan.