Idag fick jag min diagnos Schizoid personlighetsstörning

Mer
16 år 2 månader sedan #108836 av Mantra
Jag undrar om du fick byta din medicin mot Seroquel...är inte den uppiggande också? Vadför får du Risperdal? Har du problem med manier?Nyfiken?

Det var märkligt för just i dag satt jag och funderade på om jag förutom eller i stället för Social Fobi (som man sagt mig) kanske har en schizoid personlighetsstörning. Jag tycker mycket stämmer in. Jag har ganska nyligen kommit till insikt om att jag inte är särskilt intresserad av andra människor samtidigt som jag inser att det är nödvändigt att ha kontakt med andra människor och gärna skulle vilja ha det (tror jag) om jag orkade. De få försök jag har gjort har tyvärr inte fallit väl ut...så att säga.

Jag har ju blivit diagnosticerad personlighetsstörning UNS och där kan tydligen rätt mycket föras in under den diagnosen när man inte är helt säker...

Jag äter också mediciner mot ångest, nedstämdhet, humorsvängningar och depression.
Mina mediciner är Zoloft (kanske ska byta till en antideppmedicin som finns enbart på licens "Parnate"), Lamictal och Fluanxol samt Theralen, Lergigan och Imovane.
Mer
16 år 2 månader sedan #108841 av Graatass
Hej Mantra och alla andra!
Nej, jag fick tyvärr inte byta till Seroquel. Ändå är det tack vare den här sidan som jag fått uppslag till att använda både Efexor och Risperdal. Risperdal är, som du skriver, mot hypomant tillstånd. Jag varvar lätt upp. Men jag tar det egentligen mer som en slags lugnande tablett innan jag ska somna. Och det var också min tanke med att byta till Seroquel. Kanske det går om jag försöker igen om ett år eller så. Läkare är gärna nöjda med det som är och vill inte så gärna ändra på något när de inte känner en så väl.
Det jag läst om Seroquel verkar bra, men läkaren menar att det är en annan slags medicin, och det har han ju rätt i.
Jag kände igen mig när jag dels läste en bok av Tudor-Sandahl, som egentligen beskriver uppväxten hos ett litet barn och bindningen till modern. Där beskrevs det schizoida tillståndet. Men tidigare hade jag läst ungefär detsamma i Ronald D Laings bok Det kluvna jaget. Det jag känner igen mig själv mycket i är ambivalensen. Ambivalensen för mig är att ena stunden tycka om någonting eller en person jättemycket, för att nästa gång vara helt okänslig inför samma person, situation eller sak. För mig är detta helt absurt, därför att känslan borde vara detsamma, men det är den inte. Det är som att ena stunden vara mycket nära en annan människa och nästa gång känna det som att jag aldrig har träffat henne förut. Och det har absolut ingenting med vilja att göra. Det trodde jag förut. Att vilja känna blir bara falskt och kan krångla till en situation ordentligt.
Mer
16 år 2 månader sedan #108879 av Mantra

Graatass skrev: Någon här som har personlig erfarenhet eller känner till något om Seroquel?

Mot Schizoidi finns det ingen medicin, men så mycket man orkar och kan är det nog bra att umgås med andra människor. Olika slags fysisk träning är nog bra också, för att det alltid är risk med viktuppgång med olika mediciner. .


Du kan hitta mer information om Seroquel på "Bipolärt Forum".

Det var precis det jag undrade om det fanns någon speciell medicin i sammanhanget men vad jag förstår så är det terapi som gäller.
Mer
16 år 2 månader sedan #108880 av Mantra
Jag sover inget vidare på mina sömnmediciner.

Jag ser att ni använder både neuroleptika och antidepressiv medicin som sömnmedicin. Är det er psykiatiker som förskrivit dom som sömnmedicin??
Mer
16 år 2 månader sedan #108914 av Admin1
Seroquel är liksom Risperdal ett atypiskt antipsykotikum men har betydligt mindre extrapyramidala biverkningar än Risperdal. Nackdelen med Seroquel är trötthet och sänkning av blodtrycket. Risperdal har nog en lite starkare antipsykotisk effekt än Seroquel. Seroquel har bättre dokumenterad effekt mot ångest och depression.
Mer
16 år 2 månader sedan #109006 av Mantra

Graatass skrev: Jag kände igen mig när jag dels läste en bok av Tudor-Sandahl, som egentligen beskriver uppväxten hos ett litet barn och bindningen till modern. Där beskrevs det schizoida tillståndet. Men tidigare hade jag läst ungefär detsamma i Ronald D Laings bok Det kluvna jaget. Det jag känner igen mig själv mycket i är ambivalensen. Ambivalensen för mig är att ena stunden tycka om någonting eller en person jättemycket, för att nästa gång vara helt okänslig inför samma person, situation eller sak. För mig är detta helt absurt, därför att känslan borde vara detsamma, men det är den inte. Det är som att ena stunden vara mycket nära en annan människa och nästa gång känna det som att jag aldrig har träffat henne förut. Och det har absolut ingenting med vilja att göra. Det trodde jag förut. Att vilja känna blir bara falskt och kan krångla till en situation ordentligt.


Jag har läst boken. Väldigt intressant! Boken heter "Den fängslande verkligheten" för den som är intresserad. Den har fängslat mig i alla fall. Det kanske märks. Tror att jag har haft en sådan uppväxt som hon beskriver med åtföljande symtom.

Patricia Tudor-Sandahl som skrivit boken är en förespråkare för objektrelationsteorin som ursprungligen kommer från England. Hon talar om hur viktigt det är att det späda barnet ges möjlighet att knyta an till sin vårdare. En schizoid personlighetstörning uppkommer när barnets nödvändiga behov inte tillfredsställs.
..."Det schizoida tillståndet börjar ta form i samband med barnets upplevelser av psykiska övergrepp, extrem ensamhet och djupa, ej mötta behov." ...
..."Eftersom den schizoida människan inte kan ge helt och fullt i sina relationer utan att samtidigt få panik för att bli skadad kan hon ge ett opålitligt och ombytligt intryck. Hon vill alltid ha det som hon inte kan få.
När hon får det som hon strävar efter vill hon inte längre ha det. Detta är förstås förödande för vänskaps- och kärleksrelationer."...

Därifrån kommer troligtvis den här ambivalensen, som jag också upplever i många situationer. Hon pekar också på, vilket för mig var något okänt, att den depression man känner med den här personlighetsstörningen inte innefattar skuldkänslor som vid klassisk depression utan apati, brist på livsglädje m m. Stämmer helt och fullt in på mig.

Det känns lite som att jag sitter här och skriver dagbok för mig själv...men det är väl också ett symtom...