Till personer med affektiv problematik

Mer
4 år 2 månader sedan #1227294 av Amandara

memphis skrev: Jag har en magisk bonad på väggen som hjälper mot ångest. Det är en jaquardväv med ökenmotiv. Den är stor, hela 2, 30 meter lång och täcker väggen bakom soffan. När jag har stark ångest, som i natt, lägger jag mig på vardagsrumsmattan och ligger och tittar på bonaden. Jag tänder några ljus också, då får hela bilden liv i det fladdrande ljuset. Det är mycket lugnande. En sorts magi i den bilden.


Låter jättebra mysigt och fint memphis. Jag bara ligger och tittar på spindelväven i taket ;) .
Mer
4 år 2 månader sedan #1227308 av Inwatto
Har inte ångest så ofta nu när jag har sjukersättning. Det var när framtiden var oviss som ångesten kunde skölja över mig. Det är väl så att framtiden orsakar ångest, medan historien skapar depression. Klarar man att leva i nuet, så slipper man mycket av det.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1227338 av IngeF

Cosmos skrev: Tycker Nozinan är bra. Tar dessa vid behov och då 25-50 mg. Förr i världen var doserna hundratals mg och gjorde patienterna trötta, håglösa och feta.

Som jeg skrev tidligere, er den dessverre avregistrert i Norge. Kan parallellimporteres til mangedobbel pris fortsatt, men forsvinner sikkert. Den er gammel og nedbetalt.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 månader sedan #1227340 av Cosmos

Inwatto skrev: Har inte ångest så ofta nu när jag har sjukersättning. Det var när framtiden var oviss som ångesten kunde skölja över mig. Det är väl så att framtiden orsakar ångest, medan historien skapar depression. Klarar man att leva i nuet, så slipper man mycket av det.


Det var Sören Kirkegaard som sade att (fritt översatt): "I livet har vi att välja mellan frihetens ångest och trygghetens depression". Hmm. Livet är kort sagt ett helvete. Det är kort också. Speciellt för oss.
Mer
4 år 2 månader sedan #1227349 av Admin1

IngeF skrev: Latuda er nok mer et antipsykotium. Litium beskytter mer mot manier. Tåler du den, kan den være veldig god. Men den må følges opp veldig nøye.

Antipsykotika har snabb effekt mot manier och brukar först ges mot mani, sedan ger man litium, som får effekt efter några månader. Serquel är vanligt vid bipolär med depression enbart ger skydd mot mani och delvist mot depression. Haldol, Risperdal/Risperdon och Zyprexa/Olanzapin har bäst effekt mot akut mani.
Mer
4 år 2 månader sedan #1227584 av IngeF
Ja, litium er tenkt som langtidsbruk. Manisk psykotiske må vel behandles med antipsykotika.