Hälsotråden 2017

  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 3 månader sedan #904784 av MaxMin
Svar från MaxMin i ämnet Hälsotråden 2017
Nu har satkärringen fått mens i natt, det var en lättnad för alla inblandade. Kanske mest mig så att jag slipper vara arg, djupt deppig, ha ångest, och ha aggressiva suicidala impulser. När jag fick mens i natt så bara kände jag hur allt rann av mig och jag ställde mig och lagade mat för det har jag inte gjort den senaste 1,5 veckan och ibland har jag återgått till att fixa hushållssaker, sådant som kvinnor bör ägna sig åt. En kvinnlig släkting till mig blev intagen på mental sjukhus för att hon "lät hemmet förfalla" så det gäller att hålla rent i hörnen. Jag har också inlett fred min min mottagning nu och jag ska få traumabehandling och jag har gått med på att träffa min samtalskontakt igen. Boendestödet tänker jag inte återuppta kontakten med. Så nu får väl livet fortsätta som vanligt. Har en del plugg att ta igen eftersom jag inte kunde koncentrera mig under min PMDS och man får jobba vidare på motionen och meditativa övningar i form av mindfulness eller Qi-Gong. Lite jobbigt när hormonerna bråkar med en, jag hade uppehåll i denna problematik ett tag. Förstår inte varför den kommit tillbaka de sista månaderna i full styrka. Nu med ilskenhet utöver det vanliga när jag inte står på flera olika dämpande psykofarmaka. Misstänker att stress har utlöst detta fruktansvärda PMDS skov med migräanfall. Jag måste anpassa mig efter mina sårbarheter, minska stressen och prioritera motion och meditativa övningar. Vi måste nog fundera på medicin igen, så här kan man ju inte ha det att man är suicidal varje månad när hormonerna bråkar.
Mer
7 år 3 månader sedan #904876 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hälsotråden 2017
Hos kvinnor kan östrogen minska psykotiska symptom.

www.viska.se/nya-lakemedel/lakemedel/602...pine-inte-ger-effekt
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 3 månader sedan #904885 av MaxMin
Svar från MaxMin i ämnet Hälsotråden 2017
Har läst om "menstruationspsykoser" där detta tros vara orsaken. Det är inte en erkänd diagnos, men besvären verkar finnas. Tänkte jag skulle följa nu hur det utvecklar sig några månader och föra dagbok. Kvinnokliniken ska skicka skattningsdagbok. Så får vi se. Min impulser består av att jag ser mig själv skada mig på väldigt aggressiva sätt, men samtidigt känns det inte direkt troligt att jag skulle göra detta. Har ju inte gjort det hittills och har inte ens plockat fram något att skära mig med. Men det är ju självklart plågsamt att se dessa syner och hantera impulserna.

Jag tror att det blev så illa för att jag varit extremt stressad. Minskad stressnivå har ofta lindrade effekt på symtomen enligt olika behandlingsmetoder, men säkert inte tillräcklig.

Har testat 10 mg citalopram utan någon direkt förbättring.
Mer
7 år 3 månader sedan #904889 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hälsotråden 2017
Har inte du haft kontakt med psykiatrin i flera år. Konstigt att de inte har kunnat
bestämma sig för någon diagnos.
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 3 månader sedan #904902 av MaxMin
Svar från MaxMin i ämnet Hälsotråden 2017
Jo, de var väldigt bestämda att jag hade Bipolär sjukdom och medicinerade mig för det med väldigt dåligt resultat och ändå fortsatte de bara för de ville inte ändra sig. För det är jobbigt att tänka och diagnoser och medicinlistor ärvs ofta av läkare emellan okritiskt.

Det är väl först nu när jag gick av de flesta av mina mediciner som de börjar undra om bipolär sjukdom var rätt.

PMDS är inget nytt, det har kommunicerat med mina läkare länge. Flera år. Skalliga medelålders män tycker mer om neurotransmittorer än hormoner som förklaringsmodell, trots att de hör ihop för det psykiska måendet.. och ibland är det inte x eller y utan båda? Det är stort att tänka så, x och y och inte antingen eller... (idag har jag mkt agg mot min gamla mottagning så det kan bli lite för mycket ironi mellan raderna).

Men det först när jag 2014 starkt ifrågasatte rapid cycling bipolaritet och inte köpte deras förklaringsmodell för mitt psykiska mående och gick till en gynekolog istället som jag fick PMDS-diagnosen och vi har funderat fram och tillbaka på hur det ska medicineras. Jag skulle testa mellanpiller i våras, men detta var i samband med att det kom fram hur misshandlad min lever var av psykiatrin så det var inte lämplig att påbörja behandling då.
Men nu börjar min lever bli bra och kommer att bli bättre och klarar nog någon behandling, men inte hysteriska kombinationer.
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 3 månader sedan #905070 av MaxMin
Svar från MaxMin i ämnet Hälsotråden 2017
Jag och min sambo kom på att vi har en mycket opålitlig våg som ger både katastrof- och glädjesiffror med bara några sekunders mellanrum så jag får väl köpa en ny.