Ska åka in till akuten strax

Mer
9 år 9 månader sedan #678729 av islaa
Svar från islaa i ämnet Ska åka in till akuten strax
Kanske inbillar mig men verkar som om 2 dagars rökstopp har minskat inflammationerna ytterligare. Har endast två röda prickar nu och går tamefan i linne och skiter fullständigt i om behåringen syns (den täcker iaf kvarvarande märken av alla andra bölder) i den här värmeböljan. Säger som fröken El Refai (fritt citerat) "Det är varken rätt eller fel, det växer där, det är evolutionen".

Slutat använda deodorant också men luktar inte svett när jag tvättar mig med Hibiscruben morgon och kväll (ibland en gång på dagen också om jag svettas mycket) eftersom den är så bakteriedödande. Anledningen till att jag slutat med deo är att det samlas bakterier i dom och de täpper igen porerna. Och jag är försiktig även med höger armhåla då jag är rädd att också den kan börja drabbas.

Så, om nån nånsin drabbas av det här så sammanställer jag en lista:

1. Motionera
2. Undvik fet och söt mat samt inflammationsdrivande sådan (kolla google, jag har inte orkat men vet att tomater och aubergine kan göra det hela värre)
3. Gå ner i vikt om du är fet
4. Tvätta med desinficerande tvål morgon och kväll (ex. Hibiscrub)
5. Smörj med kräm mot akne (jag använder Differin men gissar på att receptfritt såsom Basiron som fjällar av huden och löser upp porer fungerar också men observera att den bleker allt den kommer i kontakt med såsom kläder, handdukar, påslakan och färgat hår)
6. Använd löst sittande kläder av lin eller bomull.
7. Dra ner på eller sluta helt med tobak
8. Raka inte armhålan och använd ej roll-on deo om problemen sitter i armhålan iom att det samlas bakterier i dessa (om du prompt måste ha deo så använd spray-deo). Byt handdukar och sängkläder ofta.
9. Gå till doktorn och få antibiotika för att få ner inflammationen, de kan bli riktigt elaka och orsaka feber. Låt helst sjukvården ta hand om varbölderna iom att du själv inte kommer lyckas tömma dem helt och lite var kan kapslas in och ge ytterligare inflammationer (själv är jag för smärträdd för att låta dom skära utan bedövning eftersom den inte tar ändå, kötta in ett metallinstrument i snittet och trasa sönder typ talg- och svettkörteln så den inte existerar längre). Om du tar hand om dem själv så är hygien av yttersta vikt. Tvätta händerna noga och desinficera med klorhexidin eller alsolsprit.
10. Vissa påstår att tillskott av zink och vitamin b5 har viss effekt.
11. I svåra fall finns det en laserteknik som kan hjälpa, s.k koldioxidlaser men problemen kan återkomma. Tetralysalbehandling och Roaccutanbehandling som används mot akne kan ha viss effekt men tyvärr verkar bölderna komma tillbaks när man avslutar kuren så jag tror på en livsstilsförändring snarare än medicinering.
Mer
9 år 9 månader sedan #678836 av Admin1
Jag hade en period med 5 bölder som slog upp i tät följd för 9 år sedan. Det hela startade när jag skulle testa om Proviva dryck med hälsobakterier hade effekt mot schizofreni för de hade testat liknande dryck vid autism. Slutade med Provivan och då upphörde bölderna komma. Så kanske hälsofil eller liknande kan ha negativa effekter, så försök med att undvika dem.
Mer
9 år 9 månader sedan #678841 av islaa
Svar från islaa i ämnet Ska åka in till akuten strax
Det kanske var något inflammatoriskt bär eller frukt i den?
Mer
9 år 9 månader sedan #678851 av Admin1
Det var Proviva Svart vinbär, som jag testade.
Mer
9 år 9 månader sedan #678861 av killergirl
Jag dricker Proviva varje dag och har inga bölder