Ska åka in till akuten strax

Mer
9 år 10 månader sedan #677265 av islaa
Svar från islaa i ämnet Ska åka in till akuten strax
Jag har ingen bastu att tillgå... vill inte visa mig näck på badhus heller. Vad jag läst ska man undvika att anstränga sig hårt för att man då svettas mycket (helt omöjligt i den här värmen) så bastu kanske inte är någon bra idé. Att exfoliera huden tror jag dock är bra så jag brukar skrubba armhålan med massagehandske, så hårt jag pallar, för att få bort död hud. Men det kanske irriterar mer än gör nytta? Bensoylperoxid rekommenderas för den fjällar av yttersta hudlagret och jag har en kräm med det i men jag kan inte använda den för den bleker tamefan varenda plagg man sätter på sig, handdukar, sängkläder och allt man kommer i kontakt med. Trots att man försöker tvätta av den noga.
Mer
9 år 10 månader sedan #677334 av Zoidar
Det blir inte värre av att du tvättar så mycket? Tänker att kroppens egna skydd försvinner.

Anchored in Christ ✟

Mer
9 år 10 månader sedan #677340 av islaa
Svar från islaa i ämnet Ska åka in till akuten strax
Jag tvättar mig under armarna när jag duschar på morgonen och sen på kvällen innan jag stryker på Differinen. Fast förut var jag inte så noga med hygienen och med naturens "eget skydd" så fick jag det här ändå. Hibiscrub rekommenderas vid det här tillståndet eftersom det tar kål på bakterierna som orsakar inflammationerna i de tilltäppta svettkörtlarna.
Mer
9 år 9 månader sedan #678058 av islaa
Svar från islaa i ämnet Ska åka in till akuten strax
Ja, ytterligare uppdatering. Precis hemkommen från vårdcentralen. Tänkte att jag gör ett försök till att få hjälp med svettbölderna, se om det verkligen inte finns något mer att göra åt dom. Träffade läkaren och hon sa att det var bra såsom jag gjorde med Hibiscrub, att jag skulle köpa lite lösare kläder än t-shirten jag har på mig idag, av bomull och lin t.ex. Undvika fet och söt mat. Tyckte inte att remiss till hudläkare var nödvändigt eftersom det inte fanns något att mer att göra. Dvs man är ett hopplöst fall. Det är kört.

Sen tog hon lite blodprover, vad som kollades vet jag inte men jag var inte fastande och det var bara tre rör. Får svar på dom tidigast imorgon. Berömde tjejen på labb för jag tycker dom förtjänar extra plus i kanten när dom är duktiga på att sticka mig :) Hon blev jätteglad.

Angående bastu så är det nog en dum idé iom alla bakterier som frodas på publika badhus har jag kommit fram till.

Och förövrigt så sitter jag och bölar för att det här besöket knappt gav något och allt känns hopplöst. Om jag är helt inflammerad inför min öronoperation den 18 augusti så antar jag att det finns en risk att den inte blir av, för det kan väl inte vara bra att opereras när man är "sjuk" eller iaf kroppen under påfrestning med att ta hand om inflammationerna?

Jag ska på planering inför operation den 29 juli så ska prata med läkaren på Karolinska då angående det hela.

Köpte zink på apoteket förövrigt, bra för hud och immunförsvar. Så nu äter jag tillskott av omega-3, b-vitaminer, järn och zink. Funderar på att köpa multivitamin-tabletter, typ sport.

Frågan är om man kan ta multivitamin ovanpå allt annat utan att få för mycket i sig av något, men antar man bara kissar ut överskottet. För jag vill ha stora doser av t.ex zink, b-vitaminer och järn (p.g.a trötthet, misstänkt nedsatt immunförsvar) men samtidigt kan det ju vara bra att helgardera sig med andra vitaminer och mineraler också.
Mer
9 år 9 månader sedan #678069 av Admin1
Multivitaminpreparat går säkert bra att ta också. Det du kanske skulle fundera på är avslappningsövningar, eftersom stress kan försämra immunförsvaret. Avslappningsövningar minskar stress och det gör också motion.
Mer
9 år 9 månader sedan #678071 av islaa
Svar från islaa i ämnet Ska åka in till akuten strax
Jag mediterar regelbundet och promenerar numera ca minimum 5 km per dag. Har minskat 3,5 kg senaste två veckorna. Sen i mars har mitt midjemått minskat 8 cm. Och totalt har jag minskat 6 kg sen maxvikt.