fråga till alla med schizofreni

Mer
17 år 8 månader sedan #47151 av JournalistFredrik
Vilket ursinne. Slappna av innan du spricker.

Och min mening är inte att göra någon förbannad eller ringakta schizofreni. Jag redogör bara för min åsikt som du helt enkelt får acceptera. Självklart förstår jag att det kan vara ett helvete att vara schizofren. Men istället för att se schizofrena som sjuka och hemska så väljer jag att intressera mig för er.

Till eventuella andra som har tagit åt sig: Gör inte det. Se det som något positivt att det finns personer som är fascinerade och intresserade istället för dömande.

Gäst skrev: ta en LSD tripp och jag hoppas att du fastnar där

såna som dig borde det finnas mindre av :evil:

JournalistFredrik skrev: Jag kan inte tänka mig något som är intressantare än schizofreni.

Kanske kärlek? (Det kanske går att jämföra förresten.)

Jag har ju inte schizofreni, jag är som trådskaparen.

Ibland blir jag avundsjuk på era berättelser. Jag skulle också vilja vara med om det ni är med om. Det är perfekta berättelser som passar väldigt bra att använda i skapande verksamhet som skrivande, målande etc. För mig iallafall.

Samtidigt skulle jag ju vilja kunna stänga av upplevelserna när de blir jobbiga, vilket jag antar att de blir ganska snabbt. Och det finns ju fler symptom än hallucinationer och vanföreställningar.

Det enda jag kan tycka mig förstå är att många av er har bland de mest intressanta och samtidigt kanske svåraste liven man kan leva.

Hmm, det kanske inte gjorde så klart för någon varför det är intressant iofs...

Mer
17 år 8 månader sedan #47156 av Sofie
Intressant läsning, men tråkigt att någon kände sig så uppenbart arg och attackerad och inte var på humör för världens bästa kommentar.

/Sofie
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 8 månader sedan #47161 av Jocke
Kan du fånga den tillbakadragne schizofrene, att säga ngt förlösande om sitt helvete som samtidigt är ett självbevarelseinstinkt, en sorts skyddsmekanism. Då får du garanterat nobels medicinpris.

Det är ett oerhört invecklat invektiv att utmejsla den friska karaktären ur ett inkapslat yttre och inre, dem båda lever ett varsitt liv.

Så du får kanske räkna med att du råkar ut för lite missförstånd. Men du kan kanske med fara för ditt framtida sunda förnuft riskera hela din karriär och "psyk-wallraffa" genom att skapa en konstgjord hallucination genom sömnbrist, som kan orsaka en psykos.

Men, nä det är inte tillrådligt, så pass snälla är vi här på sajten! Men man kan leva sig in i rollen. Jag vill minnas att Lars Green gjorde en minnesvärd tolkning av en schizofren? Men oftast skrapar slådespelarna bara på ytan!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 8 månader sedan #47173 av Admin1
Tack Sofie, om du menade mig.

Jocke: Det här förstår jag inte.

"Det är ett oerhört invecklat invektiv att utmejsla den friska karaktären ur ett inkapslat yttre och inre, dem båda lever ett varsitt liv."

"enligt mig så är det en maskinell känsla som kommer fram, fabricerad utan större emotionell innehåll."

Förklara gärna om du vill.

Jag tycker att Russel Crowe gör det bra i "A Beautiful Mind". (Jag kan ju iofs inte jämföra med något.) Lars Green har jag inte hört talas om. Är han svensk?

Angående sömnbrist så räcker det för mig, och de flesta som jag pratat med det om, att hålla sig uppe i ett dygn för att börja hallucinera. (Inte för att jag någon gång har suttit och gjort det som ett experiment, utan för att jag av andra anledningar hållit mig uppe.) Men jag har aldrig hört att det skulle kunna orsaka psykos.

Tack alla (-1) för att ni har överseende med oss andra som kanske är för nyfikna för vårt eget bästa.
Mer
17 år 8 månader sedan #47174 av JournalistFredrik
Glömde logga in. Det var jag som skrev om det inte framgick.

Gäst skrev: Tack Sofie, om du menade mig.

Jocke: Det här förstår jag inte.

"Det är ett oerhört invecklat invektiv att utmejsla den friska karaktären ur ett inkapslat yttre och inre, dem båda lever ett varsitt liv."

"enligt mig så är det en maskinell känsla som kommer fram, fabricerad utan större emotionell innehåll."

Förklara gärna om du vill.

Jag tycker att Russel Crowe gör det bra i "A Beautiful Mind". (Jag kan ju iofs inte jämföra med något.) Lars Green har jag inte hört talas om. Är han svensk?

Angående sömnbrist så räcker det för mig, och de flesta som jag pratat med det om, att hålla sig uppe i ett dygn för att börja hallucinera. (Inte för att jag någon gång har suttit och gjort det som ett experiment, utan för att jag av andra anledningar hållit mig uppe.) Men jag har aldrig hört att det skulle kunna orsaka psykos.

Tack alla (-1) för att ni har överseende med oss andra som kanske är för nyfikna för vårt eget bästa.

  • guest(Leo)
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47175 av guest(Leo)
Svar från guest(Leo) i ämnet fråga till alla med schizofreni
Jag hade inte på några som helst villkor någon avsikt att skapa en
otrevlig debatt om hur man ska kunna uppleva schizofreni.
Och jag ber om ursäkt att jag spårade ur en aning förut.

Jag förstår också mycket väl att det inte finns något roligt eller
intressant i att vara sjuk. Men det är inte det jag är ute efter.

Jag vill förstå varför, och hur man kan känns sig som människa.
När ens eget jag gör uppror, och man blir beordrad att tro och
göra saker av sig själv. Går den känslan att likna med något som
vi andra kan realatera till som inte varit med om det?
Vad händer om ni inte gör som jaget säger, eller finns överhuvudtaget
det alternativet?

Är man ständigt rädd för nästa attack eller kan det
kännas befriande att hamna i ett vansinne?