fråga till alla med schizofreni

  • guest(Leo)
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47176 av guest(Leo)
Svar från guest(Leo) i ämnet fråga till alla med schizofreni
Fredrik är väl kanske precis som jag, han är frisk och har ingen insikt
i att man vill glömma alla stunder som sjukdomen har bidragit med.

Jag kan förklara varfrör jag frågar er om det här.

Jag har en kusin som är svårt sjuk, han lider kanske inte av schizofreni
men jag är övertygad om att något kontrollerar honom.
En stark tro på något eller nån form av inbillning , men som jag läst att
vissa skriver om här, så handlar det om röster och kommandon.
Är det inte inbillning att man blir kommenderad, varför gör man då
saker som man inte vill om man är helt ensam? För att bli av med rösten
eller för att man inte förstår vad man gör, gör det att förklara för någon
som inte har upplevt det?
Mer
17 år 8 månader sedan #47178 av Nissegossen
De flesta med sjukdomen som hör röster upplever dem som om det kommer från en källa utifrån kommande.

Dessa kan då komma med uppmaningar ja, rent av befallningar.

Dessa kan då leda till svåra våldsbrott om man inte passar sig.

Det är som om det vore en sektledare som styr sekten med järnhand.

Jag brukar kalla det hela för Jesussjukan. Detta för att det står i Nya Testamentets Markus Evangelium i tredje kapitlet, du kan börja vid cirka 17 versen och sedan läsa kapitlet ut.
Det står bland annat om hur hans mor och bröder gick för att ta honom tllvara för de trodde han var från sina sinnen.

Jesus hörde Guds röst tala till sig. Han påstod så starkt att det var från Gud att var och en som inte trodde att det var från Gud det han talade om, att den som trodde något annat var hemfallen till helvetet.

Om man faktiskt läser Bibeln utifrån en psykiatriker syn, så hade det sagts, att Jesus hade haft sjukdomen och att han saknade sjukdomsinsikt!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Flux
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47187 av Flux
Svar från Flux i ämnet Mina psykoser
Jag är diagnostiserad med schizofreni men har aldrig hört några röster. Istället har det varit som att komma in i en skräckfilm, där alla runt omkring mig är zombies.
Mer
17 år 8 månader sedan #47194 av stefan
Ni som inte upplevt hur det är att vara psykotiska är inte ensamma om att inte förstå. Inte heller jag som haft två skov kan förstå hur jag kunde bli så grundlurad.(läs gärna Mina sammanbrott här på viska)

Men en djup psykos är den perfekta illusionen. Olika sinnesintryck förvrängs och/eller integreras med en föreställning som ibland kan innehålla spår av sanning. Detta ledde för mig till en gradvis förändring av verklighetsuppfattningen som sedan var svår att genomskåda.

När man p.g.a. illusioner tror sig höra bättre än normalt t.ex när hjärnan omvandlar avlägsena (och ohörbara) röster till något som är möjligt att uppfatta, så kan man dock förstå hur det är möjligt att bli lurad.

Ovanstående fenomen som bygger på att det är möjligt att höra röster i olika bakgrundsljud är något som många rösthörare har erfarenhet av. Trots detta omnämner ingen med auktoritet att en del av de "hallucinationer" som vissa hör i själva verket består av tolkningar av olika bakgrundsljud.

När man söker på google efter merly interpret external stimuli auditory hallucination får man upp endast en sida som tar upp fenomenet med mitt perspektiv, men det är vad jag har förstått endast en student som har skrivit detta...

Att det står så lite om detta välkända faktum angående röster skulle vara en källa till vanföreställingar om jag inte var tillräckligt frisk, men det är fortfarande ett mysterium att man tycks undvika att omnämna detta.

Ett tips till dig journalistfredrik är alltså att gräva lite djupare i det här. Kanske kan du få någon i gruppen som håller på med schizodetect att göra ett uttalande, men det borde finnas fler som har ett hum om detta.

Hoppas att viska kan ge dig flera uppslag att skriva om så att du kan förmedla en bild av sjukdomen som kanske kan öka inlevelseförmågan hos vissa av våra medmänniskor.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 8 månader sedan #47205 av Jocke
"Jocke: Det här förstår jag inte.

"Det är ett oerhört invecklat invektiv att utmejsla den friska karaktären ur ett inkapslat yttre och inre, dem båda lever ett varsitt liv."

"enligt mig så är det en maskinell känsla som kommer fram, fabricerad utan större emotionell innehåll."

Förklara gärna om du vill."


Ja, jag ska inte skylla ifrån mig! Men angående invektiv, så hörde jag ordet, utan ngt egentligt sammanhang. Försökte knyta ihop lösa trådar, men gick in på NE och slog upp ordet, där fick jag förklaringen, det betydde att skymfa ngn eller ngt.

Du blev ju lite skymfad i alla fall, så lite rätt blev det ju. Men Nisses var nog mera som ett skämt tror jag?

Appropå en maskinell känsla, så kan jag nog bara svara för mig själv? Det känns för mig som att sjukdomen är sterotypiskt. Jag kan känna känslor, men det blir så mycket på en gång, jag har svårt att strukturera känslor till att skapa en kreativ ämne.

Det är så mycket som kommer på en gång, det är liksom uppdämda känslor. Ursäkta om jag vart lite otydlig!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 8 månader sedan #47212 av JournalistFredrik
Tack för förtydligandet Jocke.

Stefan:
Det du säger är alltså att läkare inte tror att ljud utifrån är med och påverkar de ljudhallucinationer som en människa kan uppleva?

Det verkar ju vara högst sannolikt att verkliga ljud påverkar.

Och vad gäller tips och uppslag så är jag hemskt tacksam för alla uppslag, stora som små.

Jag har ju även lagt en förfrågan om att intervjua personer med schizofreni. Jag finns på <!-- e --><a href="mailto:golva_mig@hotmail.com]golva_mig@hotmail.com[/url]<!-- e --> för tips, uppslag eller om man är intresserad av att träffa mig för en intervju.

Mvh Fredrik