fråga till alla med schizofreni

  • slammen
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47319 av slammen
Svar från slammen i ämnet fråga till alla med schizofreni
Ja jo, jag menade "knark" isåfall ;)

Allmänt intresserad eftersom det påstås så mycket om att t.ex. cannabis skulle kunna utlösa psykoser och kanske schizofreni om man har sårbarhet för det och jag förnekar inte det eller så vill bara se om det är någon här som drabbats kanske...
Mer
17 år 8 månader sedan #47320 av JournalistFredrik
Jag har aldrig hört talas om att någon har fått schizofreni av cannabis. Inte en enda gång. Cannabis är väldigt lätt narkotika. Kanske om man har en väldigt överdriven konsumtion.

Däremot har jag hört från väldigt många håll att ett varaktigt (miss)bruk av LSD kan göra att personer med anlag för schizofreni påskyndar processen. Vet inte hur det är med det där i verkligheten.

Ett känt exempel är Syd Barrett, Pink Floyds första gitarrist. Vet inte säkert om han fick diagnosen schizofreni dock, och man kan ju heller aldrig veta om det ändå skulle ha gått som det gick för honom, om han hade stannat hemma och lagt sig tidigt istället för att käka syra och spela gitarr. Men drogerna hjälpte med största sannolikhet inte.
Mer
17 år 8 månader sedan #47326 av Nissegossen
Det råder nog ingen tvist hos läkarvetenskapen om att cannabis skulle kunna vara inkörsporten till både tyngre knark och dessutom att cannabis ger haschpsykoser.

Det är ofta jag fått frågan om jag tar droger, speciellt hasch.

Kan inte vara på annat sätt än att många psykiatriker och läkare för övrigt tror att knark kan vara den utlösande faktorn vid psykoser och att man sedan stannar där med Schizofreni i bagaget.

Det är bara att fråga många här på viska.se, som fått sina liv förstörda på grund vav knarket, det är jag helt övertygad om!

Fast de flesta går inte ut med det annat än som gäst.

Det finns även vad jag läst här, de som missbrukar hallucionerande svamp!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke/Nattskiftet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47327 av Jocke/Nattskiftet
Svar från Jocke/Nattskiftet i ämnet fråga till alla med schizofreni
Dem säger att Winston Churchill var schizofren? Kan englands krigspremiärminister varit påverkad av knark?

Psykoser utlösta av knark är rätt vanligt, det är alla överens om! Schizofreni har en egen diagnos, medan latenta schizofrenifall som utlöses av droger sorterar under det gemensamma paraplyet.

Vadan detta intresse? Vi hörs senare, måste till jobbet!
Mer
17 år 8 månader sedan #47328 av Admin1
för att svar på din fråga, så JA...droger utlöste psykos i mitt fall. trots att jag nu inte tar droger drabbas jag av återkommande psykoser. låt er inte luras av lätt narkotika snacket, det är bara liberalismflum, jag har varit inlagd nog med gånger för att se att en mängd unga människor fått sina liv förstörda av cannabis.

uppskattar er som visar intresse i frågan, friska människor tar ibland annars avstånd. t ex förlorade jag nära nog alla mina närmaste vänner till sjukdomen. de ville inte vara del av karusellen antar jag
  • gäst2
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #47329 av gäst2
Svar från gäst2 i ämnet fråga till alla med schizofreni
Cannabis ökar till viss del risken för psykotiska symptom hos unga människor. Dock, effekten är mycket starkare om det finns anlag för psykos redan innan cannabisanvändningen.
länk: www.hubin.org/literature/all_pub ... ec_se.html