fråga till alla med schizofreni

Mer
17 år 8 månader sedan #47341 av Admin1
Det verkar som om cannabis kan utlösa psykoser hos vissa predisponerade personer. Det går inte på förhand att veta om man är predisponerad, så man tar en risk om man röker på. Jag läste en australiensisk undersökning, som hävdade att de som använde cannabis och hade schizofreni oftare hamnade i gruppbostad än andra. Det finns en undersökning här på sajten om cannabis. 50 % hade aldrig prövat det och ändå alltså fått schizofreni.
Mer
17 år 8 månader sedan #47357 av Isa-Alise

slammen skrev: Ännu en nyfiken person här. Har studerat psykologi på högskolan vilket bidrar till min nyfikenhet, men jag har alltid på nåt sätt vart intresserad/fascinerad av psykiska sjukdomar... Har några frågor som jag hoppas ni kan/vill svara på. Har alltid vart intresserad utav droger också så det är därför mina frågor präglas av det om ni undrar...

För hur många av er har droger varit en utlösande faktor?

Hur många av er använder droger, och ifall ni gör hur påverkar det er?

Hur många utav er jobbar och klarar av att sköta ett vanligt jobb?


Jag använder inga droger, men medicinerar med Abilify, och arbetar halvtid.
Mer
17 år 8 månader sedan #47368 av Admin1
Jag använder inga droger och är förtidspensionär. Det är ganska vanligt med missbruksproblem om man har schizofreni - ungefär 50 % har eller har haft problem med missbruk. Oftast är det alkohol. Det är bara 20 % av de med schizofreni som arbetar och de flesta är sjukskrivna, har aktivitetsersättning eller sjukersättning.