Det övernaturliga

Mer
4 år 3 månader sedan - 4 år 3 månader sedan #1220539 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Det övernaturliga

Jocke skrev: Ja, men Gud sägs ju vara alltet på denna jord inte mänsklig och inte ett ting utan ngt som svävar kring oss för jämnan. Gud är inte skyldig till alla de brott som har pågått och pågår i mänsklighetens namn, jag tror inte satan och djävulen finns, utan det är mänsklighetens dumheter som tillåter fixa idéer få stort spelrum!

Både ja och nej, Jocke. En Gud jag kan förhålla mig till är idén om att han/hon/den/det finns runtomkring oss, liksom inuti oss. Människors oerhörda brott mot sina medmänniskor är de som vänt sig bort från Gud och det goda. Men, jag tror det finns en djävul vars bästa trick är att inbilla oss att han inte finns!

Jag har varit med om ganska många s k övernaturliga händelser. Här är bara en. Det var en gång en kompis ringde mig och bad om hjälp med sin bror som p g a drickande var så dålig att han måste in på sjukhus.

Men min bil hade soppatorsk så jag fick gå till närmaste mack för att köpa lite bensin för de enda pengarna jag hade, 50 spänn. Jag hade parkerat bilen på en mörk gård där det inte fanns en människa så här på kvällen. Jag tankade de liter jag hade fått för 50 kr och satte mig i en becksvart bil.

Så försökte jag starta bilen men det enda som hände var att batterilampan började blinka. I övrigt var bilen stendöd. Jag försökte starta bilen två ggr till utan resultat, men när jag precis jag hade givit upp kände jag hur någon sköt på bilen bakifrån och strax efter började bilen gunga från en sida till den andra. Ingen människa fanns i närheten. Men jag blev inte rädd utan upplevde att en utomjordisk kraft försökte hjälpa mig. Så då försökte jag starta bilen igen och VROOOM, startade utan några helst problem. Så jag kom iväg och fick hjälpa den här brodern till sjukvården.

Efteråt har jag berättat det här för religiösa människor och de sade att jag hade hjälp av en ängel. Okej då, har jag tänkt. Kanske var det så.
Last edit: 4 år 3 månader sedan by Admin1.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
4 år 3 månader sedan #1220543 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Det övernaturliga
Men vad lönar det sig att tro att Gud påverkar vår vardag på ett godhetens vis? Dem som tror på gud tror i allmänhet på ondskans krafter som en motpol till den ni kallar den allsmäktige? Men ngn kraft finns det inom oss, men det gäller att kunna synkronisera dem tankarna med andra människor för att den mediala kraft som jag anser denna övernaturliga kraft är kapabel nog att kunna bryta människors isolering.

Man behöver inte vara världsfrånvänd för att vara en ensam människa. Men jag har valt att tolka denna kraft som vi pratar om, som en brygga till varandra i vissa lägen. Men den där samhörigheten störs av våra stressvanor och tvångstankar till vardags. Det blir den där paranojan, som många tror är djävulen, utan den är snarare ett bevis på människans otillräcklighet att tolka sin tillvaro.

För att få alibi, så använder man djävulen som ett exempel på människans inre osäkerhet och otillräcklighet, det är en sorts inre självbevarelsedrift som tolkar denna kraft som ett bevis på ondskan, för att fly till Gud!

Men denne kan bara förmedla objektivt den känsla som människor vill ha, alltså transformeras denna känsla till ett subjektivt tänkande för att själv kunna förstå vad som händer runt omkring oss.

Återkommer om jag finner ngn ytterligare väg att förmedla mina känslor för detta övernaturliga ting som vi egentligen inte klarar att översätta till ett vanligt språk! Språkförbistring, är nog den största anledningen till vår isolering inom sjukdomens sfär!

Vars är världen på väg?
Mer
4 år 3 månader sedan #1220544 av Geta
Svar från Geta i ämnet Det övernaturliga
Har också lyckats köra bil på tom bensintank. Körde från Danmark till min parkeringsplats i Skövde. Sedan var bensintanken tom. Hur kunde jag pricka in det så perfekt?
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 3 månader sedan #1220557 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Det övernaturliga
Borgvattnet ska vara en av de mest hemsökta platserna i Sverige. Tror det ligger i Jämtland.
Mer
4 år 3 månader sedan #1220560 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Det övernaturliga
"I have faith, i have faith in me, faith in the things that i can see" - Dillinger Four.

Ställer mig skeptisk till magi, spöken o andar. Men ingen av oss vet. Har hänt en skum grej dock, det var en hemlös man som hängde sig i skogen, där ja går med min hund varje dag på morgonen. Den morgonen efter när ja gick där fick ja en mörk känsla, ångest o tänkte "shit tänk om nån skulle hänga sig i skogen här nångång!? Vad hemskt det hade varit!" o tänkte på de hela skogspromenaden. Senare på kvällen fick ja reda på att han hade hängt sig där natten innan.
Mer
4 år 3 månader sedan #1220561 av Geta
Svar från Geta i ämnet Det övernaturliga
En bekant i familjen begick självmord. En tid efteråt satt det en svart fågel i bokhyllan i mitt vardagsrum. Döda personer kan visa sig som fåglar. Jag öppnade balkongdörren på vid gavel och stängde dörren till rummet. Fågeln försvann.