Antipsykotika och sexlust

Mer
9 år 10 månader sedan #667914 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Antipsykotika och sexlust
När jag fick Risperdal försvann mensen i tre-fyra månader, även om jag bara hade Risperdal i typ fyra dagar. Det var rätt behändigt faktisk, men kanske inte så bra för kroppen?
Mer
9 år 10 månader sedan #668294 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Antipsykotika och sexlust
Risperdal och Invega är värst på att höja prolaktin, minst effekt på prolaktin har Abilify och Seroquel/Quetiapine.
Mer
9 år 10 månader sedan #670102 av Sanna85
Svar från Sanna85 i ämnet Antipsykotika och sexlust
Nu har jag äntligen fått tillbaka sexlusten, efter 7 månader utan. Känns helt underbart! :D Det är tydligt att det var antipsykotikan som tog död på lusten, eftersom lusten kom tillbaka så snart jag slutade med antipsykotikan. Jag får ta antipsykotika (Zyprexa) endast vid behov, när jag märker att jag börjar bli manisk (förhoppningsvis kommer jag att kunna märka det). Då kan jag i alla fall få ha sexlust i mina friska perioder, vilket jag inte skulle kunna ha om jag åt antipsykotika jämt. Det är synd att jag inte kan ha antipsykotika jämt, för då skulle jag vara bättre skyddad mot psykos, men då skulle jag inte få ha någon sexlust. Men hellre ett liv med sexlust och lite sämre medicinskydd (jag har i alla fall Lithium och Lamictal), än ett liv med fullt medicinskydd men försämrad livskvalitét som följd. Jag tror ju att jag ska kunna upptäcka i tid när jag börjar bli sjuk och sätta stopp för det, och då klarar jag mig utan konstant skydd från antipsykotika. Men det är klart att jag tar en risk. Jag vet inte om jag kommer kunna upptäcka när jag börjar bli sjuk för det är svårt att märka när man blir manisk. Man tror ju att man är som vanligt. Men jag för sömndagbok så jag kommer att märka när jag börjar sova mindre och då borde jag förstå att jag börjar bli manisk. Jag tycker i alla fall att det är värt risken för att få ha sexlust. Hellre leva med den risken än att leva ett liv med mindre njutning, ett sämre liv. Det ska va gött å leva annars kan det kvitta!
Mer
9 år 10 månader sedan #670104 av Räven
Svar från Räven i ämnet Antipsykotika och sexlust
själv är jag nog hellre skyddad mot psykos än att ha sexlust på topp....men alla är olika och tur är väl det :D
Mer
9 år 10 månader sedan #670107 av Sanna85
Svar från Sanna85 i ämnet Antipsykotika och sexlust
Jag måste inte heller ha sexlust på topp, men jag hade ingen sexlust alls när jag åt antipsykotika. Om jag hade fått ha kvar lite sexlust så skulle jag ha varit nöjd med det, men jag kan inte leva helt utan sexlust. Då lever jag hellre utan antipsykotika.
Mer
9 år 10 månader sedan #670108 av Geta
Svar från Geta i ämnet Antipsykotika och sexlust
Kan det inte vara skönt att inte ha så stor sexlust. Håller med Räven.