Om Gud, ateism, agnosticism och panteism.

Mer
15 år 3 månader sedan #176542 av Admin1
Efter insjuknandet i schizofreni ökade det religiösa intresset hos 30 % enligt en undersökning. Det finns säkert därför ett högre religiöst intresse än normalt vid schizofreni.
Mer
15 år 3 månader sedan #176599 av MsTibbs
det vore inte så konstigt, om man upplevt saker utanför det rent fysiska, så borde man bli mer benägen att överväga tanken att det kanske finns gudar och andra icke-fysiska väsen också. Inte konstigt om en person blir ateist om personen aldrig upplevt någonting icke-fysiskt.
Mer
15 år 3 månader sedan #176619 av Graatass
Ja, vad är "andlighet" egentligen? Vad har vi för bevis på att kärlek, vänskap eller betydelsen av att man tänker och bryr sig om andra människor och levande varelser?
Det finns väl många mänskliga känslor, stämningar och upplevelser som man allmänt accepterar, även om man inte kan se dem eller ta på dem. Tänk på all musik, filmer och teatrar som handlar om hur människor lever sina liv, och ändå skulle ingen säga att de är osanna eller overkliga. Sedan är det en annan sak hur man föreställer sig det metafysiska eller övernaturliga eller andliga. Det sägs att den kristne guden skapade människan till sin avbild. Men mycket tyder på att det också kan vara tvärtom; att det är människan som skapar gud till sin avbild.
Mer
15 år 3 månader sedan #176696 av Voluntaryist

Melun skrev: Att jag sett Gud rädda människor säger mig att det är sant alltihop...


Melun, det vore intressant om du svarade på dessa frågor:

1. Vad är "Gud" för något?
2. Vad var det du såg?
3. Vad i det du såg bevisade för dig att "Gud" gjorde något?

Tack på förhand. :)
Mer
15 år 3 månader sedan #176701 av Nissegossen
Skåp mat från mig, men de som inte läst den kan göra det.
Det är lite om min filosofi och den texten heter TWILIGHT ZONE.

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=889 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 3 månader sedan #176705 av ziggy_zombie

Geta skrev: Har länge försökt att inte tro på Gud men det är svårt.


Haha, mycket bra och kul formulerat!! Ja, jag fick också ge upp "villfarelsen" ateism;-) för några år sedan. Underligt att jag i hela 38 år famlade runt i mörkret på så djupt vatten. Är väl medveten om att jag formodligen aldrig "trillat dit" och blivit troende kristen om jag inte skulle blivit sjuk, men är väldigt trygg i min tro.