Om Gud, ateism, agnosticism och panteism.

Mer
15 år 3 månader sedan #176963 av Geta
Hur hade det blivit om dessa kristna i form av
kalvinister hade lämnat Afrika i fred utan inblandning?
Det lär vara kalvinister som propagerade för att svarta
skulle tjäna vita. Därmed gjordes det möjligt med
slavhandeln.
Mer
15 år 3 månader sedan #176965 av Graatass

Geta skrev: Hur hade det blivit om dessa kristna i form av
kalvinister hade lämnat Afrika i fred utan inblandning?
Det lär vara kalvinister som propagerade för att svarta
skulle tjäna vita. Därmed gjordes det möjligt med
slavhandeln.


Ingen förändring, arabernas slavhandel hade expanderat.
Mer
15 år 3 månader sedan #176970 av Potte-Boa Jösse
Jag skriver bara ett namn: Moder Theresa romersk-katolsk nunna.

"Jag ser Gud i varje människa. När jag tvättar en spetälsks sår, känner jag det som att jag tar hand om Herren själv. Är det inte en underbar upplevelse?"[3]

Jag vet att jag har Gud inom mig. En kärlekskraft som inte kan missbrukas och om jag gör det ändå så förstör jag mig själv. Men jag kan inte bevisa detta. Utan det är något du själv känner. Känner du inte det så finns din styrka i något annat. Krångligare är det inte.

Det som vi lider brist på i världen är förståelse över gränserna och inte förstörelse över gränserna. Annars kommer jorden aldrig till nästa nivå.

Kram Pottis
Mer
15 år 3 månader sedan #176977 av Geta
På slutet av sitt liv påstod Moder Theresa att hon inte hade
upplevt någon kontakt med Gud under de senaste årtiondena.
Mer
15 år 3 månader sedan #176992 av ziggy_zombie

Gäst skrev:

Nissegossen skrev: Sanna Kristna jobbar under primitiva förhållanden i avlägsna länder under både hot och svält för att kunna rädda så många som möjligt! All heder åt dem!
Det finns exv Katolska präster som skrattar åt påven och säger; Jag skiter i påven och gör Guds gärning istället! De jobbar i mycket fattiga distrikt och de har Kyrktjänsten vid sidan om, för de jobbar med vad de kan på öppna marknaden och tjänar sina egna pengar och gör vad de kan för befolkningen!


Du glömde nämna det bästa: samtidigt som dessa "osjälviska" missionärer hjälper civilbefolkningen propagerar de för kristendomen. Dessa hjälper inte befolkningen, de utnyttjar dem.

Punkt två: du kan uppenbarligen ingenting om kristen historia som fördömer den katolska kyrkan som står betydligt mycket närmre gammantestamentlig kristendom än reformert kvacksalveri.


Du var mig allt en modig en som sparkar på en gammal man utan att ens visa vem du är.

"Gäst", jag tror inte människor som får mat får dagen och slipper svälta känner sig utnyttjade bara för att några bibelord slinker ner med maten som jagar svälten på flykten. Tycker inte direkt att det är alltför tokigt om man kan "ersätta" en lokal religion, som kanske uppmuntrar till kvinnlig omskärelse, med den betydligt mer sansade kristendomen.

Punkt två: "Gäst" du skjuter dig själv i foten rejält här. I fornkyrkan fanns inga präster, ett slags kommunism rådde och den ende som kunde dela ut syndernas förlåtelse var Jesus själv. Om jag minns rätt säger NT rakt ut att Jesus Kristus inte kan ha någon ställföreträdare på jorden. Ändå började påvarna från 1000-talet och ändå in i våra dagar ta med just Jesu Kristi ställföreträdare på jorden i sin titulatur.

Du är bara otrevlig och du visar också tydligt att du inte har en susning om vad du pratar om.

Dessutom heter det inte "gammantestamentlig" utan "gammaltestamentlig". Ditt egenpåhittade ord låter förvisso trevligt, men jag har aldrig någonsin hört det förr.
Mer
15 år 3 månader sedan #176996 av Nissegossen
Har lärt mig att inte mata trollen...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum