Om Gud, ateism, agnosticism och panteism.

  • IFO__
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #176831 av IFO__
Svar från IFO__ i ämnet Om Gud, ateism, agnosticism och panteism.

PSR skrev: OK, ganska säker på att du är ateist men tvivlar på det. Klart som korvspad.


Man kan väl vara religiös utan att ha en gud?!
Mer
15 år 3 månader sedan #176835 av Graatass

Geta skrev:

Gäst skrev:

Geta skrev: Skulle vi ha sjukvård om ateismen skulle råda?


Nu är du väl ändå lite korkad. Tror du att alla som jobbar inom vården är religiösa?

På sätt och vis!


Jag är rädd att jag får göra dig lite besviken. Jag känner flera som jobbar inom vården som inte är religiösa. Personligen tycker jag det känns bättre att få hjälp av en ateist än en religiös. En ateist hjälper för han verkligen vill hjälpa medan en religiös hjälper för han är rädd att bli straffad av (enligt mig) en sagofigur.
Mer
15 år 3 månader sedan #176836 av Ready

PSR skrev: Nu diskuterade vi visserligen den religiösa övertygelsen om att gud inte finns. Förargligt att du missade det. Men, men det är väl bara att komma med i diskussionen igen.

OK, vi tar upp din sidodebatt också. Man kan självklart ha religiösa övertygelser om allt mellan himmel och jord. Och?? Det absolut vanligaste är förstås buddhism, marxism respektive ateism. På rak arm kommer jag inte på mer men det finns förstås hur många "oteistiska" övertygelser som helst.


Finns det något samband mellan att vara Marxist och att köpa second hand kläder, klippa sig själv och dylikt. Det är isåfall smarta grejer som är tilltalande hos marxister. Eller det kanske finns en annan benämning på ett sådant beteende?
Mer
15 år 3 månader sedan #176837 av Geta
Det stämmer att en religiös/ kristen person hjälper sjuka
för att lättare kunna komma till himlen.
De flesta second-handaffärer drivs av kyrkor så det
är inte något typiskt marxistiskt.
  • Melun
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #176841 av Melun
Svar från Melun i ämnet Om Gud, ateism, agnosticism och panteism.

Geta skrev: Det stämmer att en religiös/ kristen person hjälper sjuka
för att lättare kunna komma till himlen.
De flesta second-handaffärer drivs av kyrkor så det
är inte något typiskt marxistiskt.


Jag säger att det inte stämmer. En kristen hjälper dig för att kanske kunna rädda dig till det eviga livet. Och det är det som räknas. Allt annat är bara tillfälligt.
  • Mijailo Mijailovic
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #176842 av Mijailo Mijailovic
Svar från Mijailo Mijailovic i ämnet Om Gud, ateism, agnosticism och panteism.
Hyckleri. Då är intentionen egentligen inte att hjälpa personen utan sko sig själv. Kristna är duktiga på att hyckla.