Om Gud, ateism, agnosticism och panteism.

  • Melun.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #176843 av Melun.
Svar från Melun. i ämnet Om Gud, ateism, agnosticism och panteism.
Jag säger att du ljuger. Jag har redan vunnit allt i kristus jesus. Det finns inget mer att vinna för mig. Det finns inget som kan ge mig mer. Hjälpen jag ger, ger jag för att andra ska få samma sak och det är grundtanken för kristendomen.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #176858 av
Kristendomen är en patetisk religion. Det kristna messiaskonceptet är stulet ur judendomen men har med tiden blivit förvanskat. Messias skall enligt den ursprungliga betydelsen vara en levande person - inte en hypostas varför grunderna för jesus messiasförklaring är falska eftersom dessa är tagna ur ett judiskt kontext men blivit förvrängda. Den kristna retoriken är på sandlådenivå och är knappast logisk för fem öre.
Mer
15 år 3 månader sedan #176884 av Graatass
Jag tycker att det är att göra det alldeles för lätt för sig att först bestämma att man inte tror på Gud, och sedan bestämma hur den Guden ska vara som man inte tror på.
För att vända på frågan och använda sin fantasi:
Hur ska Gud vara för att jag ska tro på den Guden?

Jag tror att risken är stor att man hamnar i en slags nihilism, där man mer och mer inte tror på någonting alls.
Man kan också med en gång bestämma sig för att det inte finns några goda människor, eftersom alla människor är egoister, och egoister är bara goda, så länge som de tjänar på det själva.
Så, hur ska en ateist vara? Vilka krav kan man ställa på en ateist?
Hur ska man kunna ställa de kraven, om allt är relativt och ateisten bara är god om han eller hon utför sina handlingar mot andra människor för att han eller hon inte tjänar på det själva?
Kristendomen har funnits i tvåtusen år, men man kan inte säga att de kristna som blev kastade till lejonen i Colluseum i Rom tänkte och handlade på samma vis som de som brände häxor på sextonhundratalet.
Sedan kan man ta ett exempel angående sjukvården; att i västerlandet finns det Röda Korset och i islamska länder så finns Röda Halvmånen. Man kan inte heller säga att alla som tror på Allah är talibaner.
Mycket av sjukvården har byggts upp från religiösa kloster som tog hand om sjuka och skadade människor. Även de som inte hade några pengar.
Mer
15 år 3 månader sedan #176902 av Nissegossen
Jesus själv levde här på jorden bland de fattiga och de utstötta. Han gjorde sin gärning utan att ta betalt. Han sade om en som ville bli lärjunge, men som var mycket rik; Gå först och sälj allt vad du äger och dela ut bland de fattiga och kom sedan och följ mig. Den som var rik gick bedrövad därifrån och Jesus sade till lärjungarna; Det svårare för en rik man att komma igenom ett nålsöga än att komma in i Guds rike!

Titta på prästerskapet av idag. De är att likna fariséer och de skriftlärde på sin tid. Många präster av idag är precis likadana. Titta på påven i all sin glans, han stoltserar verkligen med att kyrkosamfunden är mycket rika!

De borde också, sälja allt och dela ut det de har till de fattiga och leva på deras villkor.
Jesu sade också; bekymra er inte för morgondagen evad i skolen äta och dricka, Gud vet ju vad ni behöver. Söken först Guds rike så skall allt det andra tillfalla eder. (Inte så att vi skulle bli rika i Guds rike, utan att är då inte ett evigt liv värt något?) Vi skulle alltså få allt vad vi behöver för den dagen.

Nu vet jag ju det att många svälter och att en del dör och törstar ihjäl. Det hade inte varit några större svårigheter att ge dem att äta och dricka, samt sjukvård om den politiska viljan funnits!

Sanna Kristna jobbar under primitiva förhållanden i avlägsna länder under både hot och svält för att kunna rädda så många som möjligt! All heder åt dem!
Det finns exv Katolska präster som skrattar åt påven och säger; Jag skiter i påven och gör Guds gärning istället! De jobbar i mycket fattiga distrikt och de har Kyrktjänsten vid sidan om, för de jobbar med vad de kan på öppna marknaden och tjänar sina egna pengar och gör vad de kan för befolkningen!

Så, vi skall inte alls döma dem som är i Kristus och sant efterföljer hans gärningar...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 3 månader sedan #176941 av Graatass
Jag tror att ateister i vardagstal menar "kristna ateister". De har inte tagit ställning i fråga om alla former av definitioner av gudom, och inte heller om allt det som vi brukar kalla för övernaturligt eller vidskepelse.
De verkliga ateisterna är de som jag skulle kalla för "icke-religiösa". De som aldrig ställer sig några frågor om någon högre makt. Men sedan blir det konstigt när de utgår ifrån The Big Bang. För mig är det helt otroligt att Universum har någon ände eller något slut. För vad finns bortom det slutet, och så vidare...
En del s k biologister menar att Livets Mening är att vi levande varelser reproducerar oss. Men då skulle livet, tycker jag, vara lika intressant som en sextiotusen år lång porrfilm. Hela syftet med allt som vi har omkring oss är bara för att föra våra respektive gener vidare. Och där emellan kan vi äta gott, dricka gott, arbeta för försörjningen och se på teve.
Samtidigt som många av oss tror på en gud, så tror jag att det hela tiden pågår en utvärdering av vad som är troligt att tro på och varför.
I alla dessa rörelser, oavsett vad man tror på eller inte, så tycker jag att det finns ett flocktänkande om vad som är rätt att tro på.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #176961 av

Nissegossen skrev: Sanna Kristna jobbar under primitiva förhållanden i avlägsna länder under både hot och svält för att kunna rädda så många som möjligt! All heder åt dem!
Det finns exv Katolska präster som skrattar åt påven och säger; Jag skiter i påven och gör Guds gärning istället! De jobbar i mycket fattiga distrikt och de har Kyrktjänsten vid sidan om, för de jobbar med vad de kan på öppna marknaden och tjänar sina egna pengar och gör vad de kan för befolkningen!


Du glömde nämna det bästa: samtidigt som dessa "osjälviska" missionärer hjälper civilbefolkningen propagerar de för kristendomen. Dessa hjälper inte befolkningen, de utnyttjar dem.

Punkt två: du kan uppenbarligen ingenting om kristen historia som fördömer den katolska kyrkan som står betydligt mycket närmre gammantestamentlig kristendom än reformert kvacksalveri.