Om Gud, ateism, agnosticism och panteism.

Mer
15 år 3 månader sedan #176706 av ziggy_zombie

IFO__ skrev: Hela bibeln är en lögn. Man har idag bevisat att judarna aldrig var slavar i Egypten, uttåget är en lögn, alla profeter i gamla testamentet är påhittade personer.Tex kung David har aldrig funnits.

Historien om "guds son" uppstod hundra tals år efter att den riktige Jesus levde. Det finns hundratals evangelium och inget av dom stödjer dem fyra som romarna valde ut att göra bibeln av. Förresten så var argumentet till att ha fyra evangelium att "universum har fyra hörn"...


Jo du IFO låt mig få bemöta dina "argument" med ett yrvaket; ehhh hallå ja? nån hemma?
Mer
15 år 3 månader sedan #176708 av wasp
Graatass,

Vad som är sant och äkta måste du avgöra själv, för det finns inga som kan vända svart till vitt som massmedia. Läs tidningarnas ledarsidor för att se vilket politiskt block de tillhör. Angående TV s´en så kan det nog fokuseras på de nyheter som passar public service, eller de reklamfinansierade kanalerna bäst. Annars är sr.se/ekot en bra och objektiv mediasajt. Du kan börja med att sovra och använda dig av källkritik. Vill till sist påpeka att bland studenter som börjar att läsa historia idag, så finns det många som inte ens vet att Finland var en del av Sverige före 1809.
  • Melun.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #176710 av Melun.
Svar från Melun. i ämnet Om Gud, ateism, agnosticism och panteism.

Voluntaryist skrev: Melun, det vore intressant om du svarade på dessa frågor:

1. Vad är "Gud" för något?
2. Vad var det du såg?
3. Vad i det du såg bevisade för dig att "Gud" gjorde något?

Tack på förhand. :)


1. Jag föreslår att du går en alfa- kurs i nån pingstkyrka för att få veta det eller läser igenom nya testamentet eller båda två för att ha nåt på fötterna när du går alfa-kursen.

2-3. Vid ett tillfälle bad jag en bön om att gud skulle öppna en kvinnas hjärta för sin heliga ande. Då började kvinnan liksom att kämpa i gråt för att helig ande kämpade för att komma in i hennes hjärta. Innan var hon helt likgiltig inför allt. Jag gav stödjande ord åt henne och helig ande trädde in i hennes hjärta och förändrade allt för henne. Hon blev sällsamt lycklig och hennes ögon strålade av sällsam lycka och det såg ut som levande vatten omkring henne. Hon var troligen en apatisk narkoman innan dess och hon heter Sara. Detta hände i Uppsala.
  • IFO__
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #176723 av IFO__
Svar från IFO__ i ämnet Om Gud, ateism, agnosticism och panteism.

ziggy_zombie skrev: Jo du IFO låt mig få bemöta dina "argument" med ett yrvaket; ehhh hallå ja? nån hemma?


Jag vet att det inte är någon ide att argumentera med er men jag skrev det för att det skulle finnas något motargument mot era åsikter i tråden, folk som är extra mottagliga för religion besöker ju den här siten.
Mer
15 år 3 månader sedan #176730 av Libellule
Agnosticism... Själv ser jag mig som trofast, evig gnostiker. Har redan skrivit om detta förut, men kan sammanfatta med att den som skapat denna värld är ond, på grund av alla ondska och allt lidande som existerar här.

Våra själar är fångna i en fysisk kropp, men egentligen hör vi någon annanstans, något sorts Nirvana.

Tyvärr är detta ingen livsbejakande åsikt, utan snarare en önskan om attt få lämna detta liv snarast möjligt.
Mer
15 år 3 månader sedan #176734 av Geta
Är ganska övertygad om att gudar inte finns men
tron på Gud har säkert hjälpt mig igenom åren av
schizofreni.