Hur jag gick ner 15 kilo trots Clozapine

Mer
Mer
10 år 9 månader sedan #595682 av Dot
Vad det där menat som en pik, Nisse? xD
Mer
10 år 9 månader sedan #595873 av Admin1
Trots att Clozapine ger så stor risk för viktökning, så minskar preparatet dödligheten mycket mer än andra antipsykotika, Så med Clozapine så har man minst risk att dö.
Mer
10 år 9 månader sedan #595874 av Erasee
Jag blir jätte hungrig på kvällen efter clozapinet, och dessutom väldigt groggy på ett obehagligt sätt,-Det som Admin1 säger stämmer...
Mer
10 år 9 månader sedan #596074 av Erasee
Jag tar Clozpinet kl 21:30-och blir hungrig efter den får effekt.
Jag blir också väldigt morgontrött- som idag; jag satt i fotöljen i ca en timme innan jag kunde vakna till.. :tänk
Mer
10 år 9 månader sedan #596273 av Admin1
Det är bevisat att Clozapine gör att man lever längre än både utan antipsykotika eller med andra antipsykotika. Har man Clozapine så har man ofta lite större problem än normalt och det går oftast inte heller att byta till annat antipsykotikum.

Så här skriver SBU som nyligen utvärderat antipsykotika vid schizofreni:

För personer med schizofreni kan bättre läkemedelsbehandling rädda liv. Av andra generationens läkemedel har klozapin, olanzapin och risperidon bättre effekt på psykotiska symtom vid schizofreni än första generationens läkemedel.

För personer med svårbehandlad schizofreni är klozapin det läkemedel som har bäst effekt. Det minskar risken för självmordsbeteende och möjligen även för samtidigt missbruk.

Läs mer här:
www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Sch ... anisation/